KONFERENCJA NAUKOWO TECHNICZNA
Wymagania w zakresie ochrony środowiska dla taboru kolejowego.
Kierunki modernizacji i rozwoju konstrukcji.
W dniach 14-16 listopada 2006 r. odbyła w Cedzynie k/Kielc konferencja, której
celem było przedstawienie nowego stanu prawnego, jaki obowiązuje lub wejdzie w
życie w najbliższym czasie w zakresie ochrony środowiska oraz przeanalizowanie
skutków jakie nowe przepisy mają dla przewoźników kolejowych oraz producentów
taboru kolejowego i podzespołów.
Nowe regulacje nakładają na użytkowników taboru i jego producentów liczne
wymagania, z których znaczna część jest w Polsce nowością. Te wszystkie
uwarunkowania muszą być brane pod uwagę podczas opracowywania specyfikacji na
zakup taboru lub jego modernizację i są warunkiem jego dopuszczenia do
eksploatacji. Część tych wymagań dotyczy także taboru już eksploatowanego.
W
trakcie konferencji zostało przedstawione szerokie spektrum zagadnień począwszy
od omówienia obecnego stanu prawnego w zakresie budowy i eksploatacji taboru,
ekonomicznych uwarunkowań restrukturyzacji parku taborowego po zagadnienia w
zakresie ekologii i ochrony środowiska.
Konferencja została przygotowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników
Komunikacji Oddziały w Kielcach i w Łodzi przy współpracy
Centrum Naukowo-Technicznego
Kolejnictwa w Warszawie, Instytut Pojazdów Szynowych TABOR w Poznaniu i
Stowarzyszenia dla Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego. Patronat
nad konferencją objęli:
- Prezes
Urzędu Transportu Kolejowego;
- Prezes
PKP PLK S.A.;
- Prezes
PKP CARGO S.A.;
-
Prezes PKP Intercity;
-
Prezes PKP Przewozy Regionalne.
Udział
w konferencji wzięło prawie 100 gości z przedsiębiorstw kolejowych, przemysłu i
ośrodków badawczo-rozwojowych z kraju i z zagranicy (Niemiec, Hiszpanii,
Francji, Czech i Słowacji)
Referaty przygotowali wybitni eksperci krajowi, biorący także udział w
międzynarodowych projektach.
W
kolejny sesjach omówiono następujące zagadnienia:
I. Wymagania w zakresie
ochrony środowiska dla transportu kolejowego
1. Koszty zewnętrzne w transporcie. Beata Zagożdżon, Politechnika
Radomska
Opracowana została już metodyka liczenia kosztów jakie generuje transport
poprzez oddziaływanie na środowisko zewnętrzne. Ta kategoria kosztów, nazywana
kosztami zewnętrznymi, zyskuje obecnie na znaczeniu z powodu rosnących wydatków
na przeciwdziałanie ich skutkom, jak konieczność ograniczania poziomu
emitowanego przez środki transportu hałasu, czy emisji zanieczyszczeń przez
silniki spalinowe. Różnice w kosztach zewnętrznych dla różnych środków
transportu, korzystne dla transportu kolejowego, powinny być podstawą dla
polityki transportowej państwa.
2. Wpływ przedsięwzięć modernizacyjnych na środowisko przyrodnicze.
Urszula Michajłow, PKP PLK S.A.
Każda z inwestycji kolejowych w infrastrukturę musi zgodnie z obowiązującym
prawem być poprzedzona studium nad zakresem jej oddziaływania na środowisko. W
zakresie taboru kolejowego muszą być uwzględniane takie czynniki jak poziomy
emisji hałasu czy emisji spalin przez silniki spalinowe.
3. Wymagania w zakresie bezpieczeństwa dla materiałów stosowanych w budowie
taboru kolejowego. Jolanta Radziszewska-Wolińska, CNTK.
W pojazdach kolejowych w coraz szerszym zakresie są stosowane nowe materiały.
Ich stosowanie wymaga poprzedzenia odpowiednimi badaniami w zakresie ich
oddziaływania na środowisko i bezpieczeństwo pasażerów i obsługi dotyczy to
wszystkich etapów eksploatacji pojazdu aż do jego kasacji włącznie. Szczególnego
zakresu badań wymaga zachowanie się materiałów w stanach awaryjnych np. podczas
pożaru, kiedy może on emitować szkodliwe dla zdrowia i środowiska substancje.
4. Rekomendacje UIC w zakresie zakupów i modernizacji pojazdów kolejowych
uwzględnieniem ochrony środowiska. Jan Raczyński, PKP CARGO S.A.
UIC kierując się potrzebami przedsiębiorstw kolejowych wydało w 2006 r. kartę
345, które jest przewodnikiem w zakresie sporządzania specyfikacji na zakup
nowego taboru z uwzględnieniem obowiązującego ustawodawstwa w zakresie ochrony
środowiska. Zawarte są w niej wytyczne w zakresie takich zgadnie jak
ograniczenie emisji hałasu przez tabor, emisji spalin przez silniki czy tez
ograniczenie zużycia energii przez tabor.
5. Zagadnienie ochrony środowiska w trakcji elektrycznej. Adam Szeląg,
Politechnika Warszawska.
Mimo, ze trakcja elektryczna jest
najbardziej ekologiczną ze wszystkich rodzajów metod napędu pojazdów to w
ograniczonym zakresie działa ona także na środowisko. W referacie omówiono
środki dla ograniczenia tego oddziaływania zarówno poprzez odpowiednią
konstrukcję i eksploatację pojazdu jak i ze strony urządzeń stacjonarnych
zasilających.
II. Problemy restrukturyzacji parku taborowego w Polsce
W
sesji tej omówione zostały możliwości wykorzystania środków unijnych na
restrukturyzację parku taborowe polskich przewoźników kolejowych. Omówione
zostały tez plany zakupy i modernizacji taboru kolejowego w Polsce.
1.
Źródła finansowania zakupu i modernizacji taboru kolejowego – wykorzystanie
unijnych środków pomocowych. Tadeusz Dyr, Politechnika Radomska.
2.
Plany zakupu i modernizacji taboru w PKP Intercity. Tadeusz Matyla, PKP
Intercity Sp. z o.o.
3.
Kolejowe Regionalne Przewozy Pasażerskie. Paweł Taczała, PKP Przewozy
Regionalne Sp. z o.o.
4.
Tabor trakcyjny PKP CARGO S.A. Podstawowe założenia i cele odnowy parku
lokomotyw. Krzysztof Chwaja, PKP CARGO S.A.
III. Aktualny stan prawny w zakresie budowy i
eksploatacji taboru w Unii Europejskiej.
Obecnie w Unii
Europejskiej trwa proces porządkowania różnych standardów dziedzinie budowy i
eksploatacji pojazdów kolejowych i ujmowania ich w ramy prawne w postaci
Specyfikacji Technicznych Interoperacyjności (TSI). Wdrażany jest także nowy
system certyfikacji w ramach systemu dyrektyw nowego i globalnego podejścia.
Referaty w tej sesji przedstawiały obecny stan prawny i wyniki prac nad
kolejnymi specyfikacjami TSI
1. Stan prac zakresie standaryzacji
budowy i eksploatacji taboru w Unii Europejskiej. Wymagania specyfikacji TSI w
zakresie ochrony środowiska. Jan Raczyński,
PKP CARGO S.A.
2. Składniki interoperacyjności według TSI dla taboru. TSI RST: plany aktualizacji norm europejskich. Zbigniew Durzyński, IPSz Tabor
3.
System oceny zgodności dla taboru kolejowego oraz dotychczasowa praktyka w
zakresie wzajemnego uznawania procedur dopuszczeniowych. Wojciech Rzepka,
Stanisław Opaliński, CNTK
4. Krajowe technologie zasilania gazem silników z zapłonem samoczynnym. Ryszard Wołoszyn i Marek Rudkowski, Politechnika Radomska
IV. Problematyka ograniczania hałasu emitowanego przez
pojazdy kolejowe
W tej sesji przedstawiony został i omówiony zakres działań
jaki należy podjąć dla ograniczenia emisji hałasu emitowanego przez tabor.
Szczególną uwagę poświęcono ograniczeniu hałasu podczas hamowania pociągu z
wnioskiem, że nie jest możliwe dalsze jego ograniczanie bez zastosowania nowych
materiałów kompozytowych na wstawki hamulcowe. Wyniki prac nad nowymi wstawkami
przedstawiono w referatach.
1. Wymagania prawne w zakresie ograniczenia emisji hałasu przez tabor
kolejowy. Krzysztof Bracha, CNTK.
2. Hałas generowany przez tabor kolejowy. Porównanie wymagań zawartych w TSI - Hałas (2006/66/WE) z PN-92/K-11000. Estera Wojciechowska, IPSz Tabor.
3. Wymagania dla kompozytowych wstawek hamulcowych. Adam Osiak, PKP CARGO
S.A.
4. Redukcja hałasu emitowanego przez wagony towarowe poprzez zastosowanie
wstawek hamulcowych kompozytowych. Jacek Bułhak, Ewa Buchalska, FRENOPLAST
5.
Wpływ wymagań TSI Hałas na obliczenia hamulców
wagonów towarowych.
Radosław Kapusta, Tabor Szynowy Opole
6.
Wpływ zastosowania kompozytowych wstawek
hamulcowych typu K na konstrukcje układu hamulcowego wagonów towarowych.
Romuald Lepkowski, PKP CARGO S.A.
7. Wymagania w stosunku
do przekładników ciśnienia, przy zastosowaniu wstawek hamulcowych kompozytowych
w wagonach towarowych do ruchu SS. Janusz Fortuński, Andrzej Struk, PKP
CARGO S.A.
V. Problematyka ograniczania emisji zanieczyszczeń przez
silniki spalinowe pojazdów kolejowych
Nowe unijne normy w zakresie emisji zanieczyszczeń przez
silniki spalinowe pojazdów kolejowych będą wchodzić etapami do 2012 roku.
Dotyczą one silników nowych wprowadzanych na rynek a więc ma to konsekwencje dla
planów zakupu nowego taboru ale i także dla programów modernizacyjnych. W jednym
z referatów została omówiona koncepcja modernizacji lokomotywy spalinowej małej
mocy poprzez zastosowanie systemu sterowania pracą lokomotywy z wykorzystaniem
cykli doładowywania akumulatora i wykorzystania go jako źródła zasilania napędu
przy wyłączonym silniku planowym. Daje to oszczędności na zużyciu paliwa ale
także obniża poziom emisji zanieczyszczeń emitowanych przez silnik spalinowy
1. Wymagania w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń przez kolejowe
pojazdy spalinowe. Zygmunt Marciniak, IPSz Tabor
2.
Ekologiczna spalinowa lokomotywa hybrydowa. Andrzej Masek, Alstom Polska
3.
Analiza porównawcza współczesnych lokomotyw spalinowych w aspekcie eksploatacji
na sieci Polskich Linii Kolejowych. Maciej Michnej, Maciej Stankiewicz, IPSz
Politechnika Krakowska
VI. Aspekty ekonomiczne i eksploatacyjne zakupu i
modernizacji pojazdów kolejowych.
Wymagania
w zakresie ochrony środowiska muszą być także uwzględniane przy planowaniu
zakupów nowego taboru i modernizacji istniejącego. Pomocna w tych decyzjach jest
metodyka oceny kosztów życia pojazdu (LCC). Zagadnienia ochrony środowiska są
także ujęte w projektowanym systemie certyfikacji zakładów świadczących usługi w
zakresie utrzymania taboru kolejowego. Ich certyfikacja będzie możliwa tylko
przy zachowaniu wymagań w zakresie ochrony środowiska.
1.
Modele decyzyjne w odnowie parku lokomotyw. Adam Tułecki, Politechnika
Krakowska, Instytut Pojazdów Szynowych
2.
Metoda oceny kosztu życia pojazdu (LCC). Maciej Szkoda, Politechnika
Krakowska, Instytut Pojazdów Szynowych.
3. Projekt systemu
certyfikacji zakładów świadczących usługi w zakresie i napraw taboru
trakcyjnego. Jan Raczyński, Zygmunt Kijkowski, PKP CARGO S.A.
W trakcie konferencji sprecyzowano następujące wnioski,
które zostaną przekazane do właściwych instytucji odpowiedzialnych za działania
na rzecz ochrony środowiska.
1. Powinny zostać podjęte działania ze strony wszystkich
zainteresowanych, w tym PKP PLK S.A., mające na celu wykorzystanie ekologicznego
atutu jaki posiada trakcja elektryczna poprzez jej dalszy rozwój w Polsce i
stosowanie preferencji dla jej wykorzystania na liniach zelektryfikowanych
zamiast trakcji spalinowej.
2. Należy rozwijać nowe technologie umożliwiające w
konstrukcji i eksploatacji pojazdów ograniczenie jego oddziaływania na
środowisko, jak badania nad wdrożeniem nowych wstawek hamulcowych i inne. We
wprowadzanych przez przemysł nowych technologiach finansowanych ze środków
unijnych w taborze, związanych z ograniczeniem emisji do środowiska należy
ujmować doświadczenia przewoźników kolejowych.
3. Należy zrównać w prawach podmioty świadczące usługi w
przewozach pasażerskich w Polsce w uzyskiwaniu unijnych i krajowych środków
pomocowych w sektorze transport
4. W projektach modernizacyjnych i krajowych programach
badawczo-rozwojowych rozważyć możliwość stosowania napędów energoelektronicznych
w celu ograniczenia zużycia energii elektrycznej oraz wprowadzać zagadnienia
związane z kompleksowym ograniczeniem zużycia energii na cele trakcyjne.
5. Uczestnicy konferencji uznali, że powinny być
kontynuowane cykliczne konferencje na temat ochrony środowiska.
Opracował
/Jan Raczyński /