Wyjazd
techniczno –turystyczny Świętokrzyskiego Klubu Drogowca
SITK Oddział w
Kielcach.
W
wyjeździe uczestniczyło 39 osób , w tym 21 członków
SITK.
W
ramach wyjazdu zwiedziliśmy : węzeł Sośnica, Obwód Utrzymania
autostrady A-1 w Świerklanach , tunel w Lalikach , obwodnicę
Pragi
Węzeł
Sośnica
Węzeł
Sośnica to węzeł autostradowy w Gliwicach, w dzielnicy Ligota
Zabrska w województwie śląskim. Węzeł jest największym węzłem
drogowym w Europie Środkowej, łączącym autostradę A1 z
autostradą A4 i drogą krajową nr 44.Przez węzeł Sośnica odbywa
się ruch międzynarodowy w czterech kierunkach (północ,
południe, wschód, zachód) oraz krajowy w sześciu (poprzednio
podane plus północny zachód i południowy wschód).
Zadanie realizowane w ramach projektu Budowa autostrady
A1,odcinek Pyrzowice-Maciejów-Sośnica współfinansowane z
Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i
Środowisko 2007 - 2013. Wartość robót: 853.031.866,54 PLN
brutto. Data rozpoczęcia robót 30 czerwca 2008 roku
zakończenie robót 15 lipca 2010.
Zakres robót
podstawowych objął budowę:
3-poziomowego,
6-wlotowego węzła SOŚNICA na skrzyżowaniu drogi krajowej 44,
autostrady A4 i autostrady A1 realizujący wszystkie relacje
kierunkowe za pomocą łącznic:
-
Mikołów (DK44) -
Kraków (A4) oraz Mikołów (DK44) - Gdańsk (A1)
-
Mikołów (DK44) - Gr.
z Czechami (A1) oraz Kraków (A4) - Gr. z Czechami (A1)
-
Gr. z Czechami (A1)
- Kraków (A4) oraz Gr. z Gdańsk(A1) - Kraków(DK44)
-
Kraków (A4) - Gdańsk
(A1) oraz Gr. z Czechami (A1) - Gliwice (DK44)
-
Autostrady długości
2,174 km o przekroju 2 jezdniowym 3 pasowym na całej
długości odcinka
-
Dwupoziomowych
przejazdów z drogami poprzecznymi przecinającymi autostradę
-
Jezdni zbierająco –
rozprowadzających –13,05 km
-
Łącznic
–11,70
km
-
Dróg dojazdowych
–3,1
km
-
16 obiektów
inżynierskich nad i w ciągu autostrady oraz drogi krajowej
nr 44
-
15 przepustów pod
autostradą oraz pod drogami poprzecznymi i dojazdowymi
-
Murów oporowych - w
ciągu DK-44 - 612 mb, w ciągu łącznicy L1 - 150 mb
-
Urządzeń na cele
ochrony środowiska – ekrany dźwiękochłonne z plexiglasu i
typu zielona ściana - 3.820 mb, zieleń izolacyjna - 2.964
szt, separatory - 11 kpl,
-
Zbiorników
ekologicznych - 7 kpl
-
Urządzeń
bezpieczeństwa ruchu ( bariery ochronne stalowe 55.510 mb,
ogrodzenie 7.830 mb, oznakowanie pionowe - 256 szt)
-
Rurociągów dla
systemów łączności
Przebudowę:
-
dróg istniejących w
zakresie kolizji z autostradą
-
sieci
energetycznych:
-
Linia napowietrzna
WN110 kV - Sośnica - Halemba 1, Sośnica - Halemba 2 -
dł.2
km,
-
Linia napowietrzna
WN 110 kV, Sośnica - Przyszowice, Sośnica - Foch, Foch -
Przyszowice - dł.13,39 km
-
Linia NN -
przebudowa linii przy ul. Pszczyńskiej - 2105 mb
-
Linia ŚN -
przebudowa linii ul. Pszczyńskiej oraz proj. Autorstrada -
11 615 mb, 2 stacje transformatoriwe, oświtlenie węzła
Sośnica - 50 099 mb (kabli),
-
sygnalizacja
świetlna - 688 mb instalacji
-
sieci wodociągowych
- przebudowa sieci wodociągowej rozdzielczej 1 553 mb wdłuż
ul. Pszczyńskiej i łącznca G1, przebudowa sieci wodociągowej
przemysłowej 975 mb
-
sieci gazowych -
gazociąg podwyższonego średniego ciśnienia 2372 mb (rury
stalowe), montaż rurociągów z rur PE SDR - 898 mb,
-
sieci
teletechnicznych - przebudowa i budowa kanalizacji
kablowej8.540 m, kanalizaja kablowa
dla łączności autostrady A4 i A1 -7.687 m
-
kanalizacji
deszczowej - 30 300 mb,
-
sieci ciepłowniczej
- montaż rurociagu z rur preizolowanych 2.039 mb
-
kolejowej sieci
trakcyjnej - pod obiektem M/WA/02 - 1 kpl
Zestawienie obiektów
inżynierskich:
-
Most
MA-467f,g w ciągu dr. zbiorczej
Z3 nad rz. Kłodnicą (obiekt rozbudowany 2- stronnie
zespolony, 3 przęsłowy)
-
Wiadukt M/WA/01A w
ciągu istn. A-4 nad proj. drogą dojazdową Nr 3 (obiekt do
poszerzenia Kujan, 1 przęsłowy)
-
Wiadukt M/WA/02 w
ciągu istn. A-4 (obiekt do poszerzenia zespolony, 3
przęsłowy)
-
Wiadukt WD-464 w
ciągu drogi G1 nad proj. A-1 (1 łukowy stalowy)
-
Wiadukt WD464a w
ciągu dr. zbiorczej Z1 pod proj. drogami G1,D1,D2 (1 rama
(przejazd gosp.)
-
Wiadukt WA-465 w
ciągu proj. A-1 w km: 517+417,03 nad łącznicą S1 (obiekt
sprężony 1-przęsłowy, 3- jezdniowy)
-
Wiadukt WA-466_1 w
ciągu proj. A-1 w km: 517+851,35 nad istn. DK44 (obiekt
sprężony 1-przęsłowy, 3-jezdniowy)
-
Wiadukt WA-466_2 w
ciągu proj. A-1 w km: 517+980,04 nad istn.A-4 (obiekt 3
przęsłowy sprężony 3-jezdniowy)
-
Wiadukt WD-467_1a w
ciągu łącznicy S-3 nad łącznicą S-9 (obiekt sprężony
1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
-
Wiadukt WD467a w
ciągu drogi G1 nad istn. A-4 (obiekt z pylonem)
-
Wiadukt WD467_b w
ciągu łącznicy S3 nad istn. DK44 (obiekt sprężony
1-przęsłowy, 2-jezdniowy)
-
Wiadukt WD467_c1 nad
istn. DK-44 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
-
Wiadukt WD467_c2 nad
istn. DK-44 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
-
Wiadukt WD467_d w
ciągu dr. zbiorczej Z1 nad istn. D-44 (obiekt sprężony
1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
-
Wiadukt WD-467e w
ciągu dr. zbiorczej Z1 nad istn. A-4 (obiekt 3 przęsłowy
sprężony 1-jezdniowy)
-
Przejazd pod DK-44 w
ciągu ul. Okrężnej
Obwód
drogowy w Świerklanach
Obwód powstał dla potrzeb utrzymania
autostrady A1. W dniu21
kwietnia br. oddano do użytku liczący 7 kilometrów odcinek
autostrady A1 Rowień – Świerklany. Został on zbudowany w
ramach drugiej części kontraktu na budowę autostrady A1 Bełk –
Świerklany o łącznej długości14,5 km. Prace budowlane
rozpoczęły się w sierpniu 2008 roku i zgodnie z podpisaną
umową miały zakończyć się w listopadzie 2010 roku.
Ubiegłoroczna powódź spowodowała jednak opóźnienie w
realizacji inwestycji, które skutkowało brakiem możliwości
dotrzymania pierwotnego terminu. Plac budowy został zalany i
na jego części nie można było prowadzić robót drogowych. Z
końcem 2010 roku do ruchu oddano odcinek Bełk – Rowień. Na
odcinku Bełk – Świerklany powstało 13 mostów i 13 wiaduktów
nad i w ciągu autostrady, w tym jeden wiadukt kolejowy nad
autostradą A1 oraz dwa węzły: „Rowień” na skrzyżowaniu z drogą
wojewódzką nr 935 i „Świerklany” na skrzyżowaniu z drogą
wojewódzką nr 932. Na węźle „Świerklany” powstał Obwód
Utrzymania Autostrady, w którym znajdują się: magazyn
soli, budynek obsługi OUA oraz pomieszczenia policji
autostradowej. Autostrada A1 Rowień – Świerklany kosztowała
1,1 mld zł, liderem konsorcjum wykonawczego była firma
Strabag.
Obwód Utrzymania Autostrady A1 w Świerklanach ma
magazyn soli o wysokości15 metrów. W OUA znajdują się
także garaże, pomieszczenia biurowe. OUA Świerklany został
wybudowany dla obsługi odcinka autostrady A1 Śośnica-Gorzyczki
o łącznej długości 47,8 kilometrów. Zadania obwodu to na
przykład: odśnieżanie dróg, pilnowanie porządku na A1, prace konserwatorskie,
naprawa zniszczonych barier.
Na
wyposażeniu OUA są samochody patrolowe i do utrzymania dróg,
oznakowania, do utrzymania zimowego - solarki i pługi śnieżne,
wielofunkcyjny uniwersalny pojazd Unimog służący do koszenia,
zamiatania, odśnieżania, mycia znaków drogowych, ładowarka do
soli, przyczepy do oznakowania i zabezpieczania
autostrady.
Tunel
w Lalikach
W
2010 roku w Lalikach na Żywiecczyźnie oddano do użytku
pierwszy w Polsce pozamiejski tunel drogowy. Ma
blisko700 metrówi jest fragmentem
drogi ekspresowej S-69 prowadzącej do polsko-słowackiej
granicy w Zwardoniu. Jego budowa trwała dwa lata. Został
wyposażony w zaawansowany system monitorujący i
przeciwpożarowy. W budowie tunelu wykorzystywano techniki i
metody górnicze. Tunel ma678
metrów.W pierwszej fazie budowy
były problemy natury geologicznejPierwszy pozamiejski
tunel w Polsce jest też najbardziej naszpikowanym technologią.
Czujniki oraz kamery wykrywają każdy ruch. Co kilka metrów
rozmieszczone są tu miejsca w których wezwać można pomoc. Nie
brakuje też drogi ewakuacyjnej do wykorzystania w trakcie
pożaru lub wypadku. -Jest to tunel ułożony
równolegle do tunelu komunikacyjnego. Do tunelu mogą również
wjechać służby ratownictwa w postaci pogotowia
ratunkowego. Tunel w Lalikach to część budowanej drogi
ekspresowej od Bielska do granicy ze Słowacją. W sumie 48
kilometrów. Najszybciej powstanie północno-wschodnia obwodnica
Bielska.
Przekrój
tunelu ma kształt podkowy. Zbudowano go w większości metodą
górniczą, tzw. metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Tunelowa).
Zakłada ona m.in. obserwowanie odkształceń górotworu, który
wykorzystywany jest jako element konstrukcji nośnej tunelu.
Jego obudowa ostateczna powstaje m.in. na podstawie wpływu
górotworu na obudowę wstępną. Choć metoda ta wymaga stałej
obserwacji geotechnicznej górotworu, jest jedną z
najpopularniejszych i najszybszych metod drążenia tuneli.
Prace pod Sobczakową Grapą (766 mn.p.m.)
utrudniały warunki geologiczne. Górotwór tworzą tam nie twarde
skały, lecz głównie kruche i sypkie łupki. Łącznie spod góry
wydobyto blisko 700 tys. m sześc. materiału. Obok głównego
tunelu - z dwoma pasami jezdni po3,5
mszerokości - w Lalikach powstał
mniejszy tunel ewakuacyjny z czterema połączeniami
co170
m. Równoległe tunele mają stałe
nachylenie 4 proc. Wietrzenie zapewnia pięć par wentylatorów,
wmontowanych co135 m, kolejne dwa znajdują w
tunelu ewakuacyjnym. Zainstalowano też nagłośnienie,kamery i system sygnalizacji.
Obwodnica
Pragi
W
ubiegły roku oddany został do ruchu kolejny odcinek obwodnicy
Pragi, łączący autostradę D1 z Brna z autostradą D5 do
Pilzna.Odcinek,
którego trwająca od 2006 roku budowa kosztowała 21,5 mld koron
(1,14 mld dolarów), ma blisko22
kilometrydługości. Przebiega przez dwa
tunele, liczące 1,7 i1,9 km, oraz dwukilometrową
estakadę, będącą najdłuższą konstrukcją mostową w Republice
Czeskiej.
Na
nowym odcinku obwodnicy pojazdy mogą poruszać się z maksymalną
prędkością130 kilometrów na godzinę, obniżoną w tunelach do 80
km/godz., a na estakadzie do 100 km/godz. W celu zmniejszenia
zagrożenia pożarowego w nawierzchniach jezdni w tunelach
asfalt zastąpiono betonem. Dla ruchu otwarte jest około połowy
przewidzianej na około 82 kilometry całości obwodnicy czeskiej
stolicy. Prace nad pozostałymi jej fragmentami mają się
rozpocząć w latach 2013-16.
Kierownik
wyjazdu Opracowała
Zenobia
Barczyk Małgorzata
Pawelec-Buras