Wyjazd techniczno –turystyczny Świętokrzyskiego Klubu Drogowca SITK Oddział w Kielcach.

 

W wyjeździe uczestniczyło 39 osób , w tym 21 członków SITK.

W ramach wyjazdu zwiedziliśmy : węzeł Sośnica, Obwód Utrzymania autostrady A-1 w Świerklanach , tunel w Lalikach , obwodnicę Pragi

Węzeł Sośnica

      Węzeł Sośnica to węzeł autostradowy w Gliwicach, w dzielnicy Ligota Zabrska w województwie śląskim. Węzeł jest największym węzłem drogowym w Europie Środkowej, łączącym autostradę A1 z autostradą A4 i drogą krajową nr 44.Przez węzeł Sośnica odbywa się ruch międzynarodowy w czterech kierunkach (północ, południe, wschód, zachód) oraz krajowy w sześciu (poprzednio podane plus północny zachód i południowy wschód).

      Zadanie realizowane w ramach projektu Budowa autostrady A1,odcinek Pyrzowice-Maciejów-Sośnica współfinansowane z Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013. Wartość robót: 853.031.866,54 PLN brutto. Data rozpoczęcia robót 30 czerwca 2008 roku zakończenie robót 15 lipca 2010.

Zakres robót podstawowych objął budowę:

3-poziomowego, 6-wlotowego węzła SOŚNICA na skrzyżowaniu drogi krajowej 44, autostrady A4 i autostrady A1 realizujący wszystkie relacje kierunkowe za pomocą łącznic:

  • Mikołów (DK44) - Kraków (A4) oraz Mikołów (DK44) - Gdańsk (A1)
  • Mikołów (DK44) - Gr. z Czechami (A1) oraz Kraków (A4) - Gr. z Czechami (A1)
  • Gr. z Czechami (A1) - Kraków (A4) oraz Gr. z Gdańsk(A1) - Kraków(DK44)
  • Kraków (A4) - Gdańsk (A1) oraz Gr. z Czechami (A1) - Gliwice (DK44)
  • Autostrady długości 2,174 km o przekroju 2 jezdniowym 3 pasowym na całej długości odcinka
  • Dwupoziomowych przejazdów z drogami poprzecznymi przecinającymi autostradę
  • Jezdni zbierająco – rozprowadzających –13,05 km
  • Łącznic –11,70 km
  • Dróg dojazdowych –3,1 km
  • 16 obiektów inżynierskich nad i w ciągu autostrady oraz drogi krajowej nr 44
  • 15 przepustów pod autostradą oraz pod drogami poprzecznymi i dojazdowymi
  • Murów oporowych - w ciągu DK-44 - 612 mb, w ciągu łącznicy L1 - 150 mb
  • Urządzeń na cele ochrony środowiska – ekrany dźwiękochłonne z plexiglasu i typu zielona ściana - 3.820 mb, zieleń izolacyjna - 2.964 szt, separatory - 11 kpl,
  • Zbiorników ekologicznych - 7 kpl
  • Urządzeń bezpieczeństwa ruchu ( bariery ochronne stalowe 55.510 mb, ogrodzenie 7.830 mb, oznakowanie pionowe - 256 szt)
  • Rurociągów dla systemów łączności

Przebudowę:

  • dróg istniejących w zakresie kolizji z autostradą
  • sieci energetycznych:
    • Linia napowietrzna WN110 kV - Sośnica - Halemba 1, Sośnica - Halemba 2 - dł.2 km,
    • Linia napowietrzna WN 110 kV, Sośnica - Przyszowice, Sośnica - Foch, Foch - Przyszowice - dł.13,39 km
    • Linia NN - przebudowa linii przy ul. Pszczyńskiej - 2105 mb
    • Linia ŚN - przebudowa linii ul. Pszczyńskiej oraz proj. Autorstrada - 11 615 mb, 2 stacje transformatoriwe, oświtlenie węzła Sośnica - 50 099 mb (kabli),
    • sygnalizacja świetlna - 688 mb instalacji
  • sieci wodociągowych - przebudowa sieci wodociągowej rozdzielczej 1 553 mb wdłuż ul. Pszczyńskiej i łącznca G1, przebudowa sieci wodociągowej przemysłowej 975 mb
  • sieci gazowych - gazociąg podwyższonego średniego ciśnienia 2372 mb (rury stalowe), montaż rurociągów z rur PE SDR - 898 mb,
  • sieci teletechnicznych - przebudowa i budowa kanalizacji kablowej8.540 m, kanalizaja kablowa dla łączności autostrady A4 i A1 -7.687 m
  • kanalizacji deszczowej - 30 300 mb,
  • sieci ciepłowniczej - montaż rurociagu z rur preizolowanych 2.039 mb
  • kolejowej sieci trakcyjnej - pod obiektem M/WA/02 - 1 kpl

Zestawienie obiektów inżynierskich:

  • Most MA-467f,g w ciągu dr. zbiorczej Z3 nad rz. Kłodnicą (obiekt rozbudowany 2- stronnie zespolony, 3 przęsłowy)
  • Wiadukt M/WA/01A w ciągu istn. A-4 nad proj. drogą dojazdową Nr 3 (obiekt do poszerzenia Kujan, 1 przęsłowy)
  • Wiadukt M/WA/02 w ciągu istn. A-4 (obiekt do poszerzenia zespolony, 3 przęsłowy)
  • Wiadukt WD-464 w ciągu drogi G1 nad proj. A-1 (1 łukowy stalowy)
  • Wiadukt WD464a w ciągu dr. zbiorczej Z1 pod proj. drogami G1,D1,D2 (1 rama (przejazd gosp.)
  • Wiadukt WA-465 w ciągu proj. A-1 w km: 517+417,03 nad łącznicą S1 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 3- jezdniowy)
  • Wiadukt WA-466_1 w ciągu proj. A-1 w km: 517+851,35 nad istn. DK44 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 3-jezdniowy)
  • Wiadukt WA-466_2 w ciągu proj. A-1 w km: 517+980,04 nad istn.A-4 (obiekt 3 przęsłowy sprężony 3-jezdniowy)
  • Wiadukt WD-467_1a w ciągu łącznicy S-3 nad łącznicą S-9 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
  • Wiadukt WD467a w ciągu drogi G1 nad istn. A-4 (obiekt z pylonem)
  • Wiadukt WD467_b w ciągu łącznicy S3 nad istn. DK44 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 2-jezdniowy)
  • Wiadukt WD467_c1 nad istn. DK-44 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
  • Wiadukt WD467_c2 nad istn. DK-44 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
  • Wiadukt WD467_d w ciągu dr. zbiorczej Z1 nad istn. D-44 (obiekt sprężony 1-przęsłowy, 1-jezdniowy)
  • Wiadukt WD-467e w ciągu dr. zbiorczej Z1 nad istn. A-4 (obiekt 3 przęsłowy sprężony 1-jezdniowy)
  • Przejazd pod DK-44 w ciągu ul. Okrężnej

 

 

Obwód drogowy w Świerklanach

 

      Obwód powstał dla potrzeb utrzymania autostrady A1. W dniu21 kwietnia br. oddano do użytku liczący 7 kilometrów odcinek autostrady A1 Rowień – Świerklany. Został on zbudowany w ramach drugiej części kontraktu na budowę autostrady A1 Bełk – Świerklany o łącznej długości14,5 km. Prace budowlane rozpoczęły się w sierpniu 2008 roku i zgodnie z podpisaną umową miały zakończyć się w listopadzie 2010 roku. Ubiegłoroczna powódź spowodowała jednak opóźnienie w realizacji inwestycji, które skutkowało brakiem możliwości dotrzymania pierwotnego terminu. Plac budowy został zalany i na jego części nie można było prowadzić robót drogowych. Z końcem 2010 roku do ruchu oddano odcinek Bełk – Rowień. Na odcinku Bełk – Świerklany powstało 13 mostów i 13 wiaduktów nad i w ciągu autostrady, w tym jeden wiadukt kolejowy nad autostradą A1 oraz dwa węzły: „Rowień” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 935 i „Świerklany” na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 932. Na węźle „Świerklany” powstał Obwód Utrzymania Autostrady, w którym znajdują się: magazyn soli, budynek obsługi OUA oraz pomieszczenia policji autostradowej. Autostrada A1 Rowień – Świerklany kosztowała 1,1 mld zł, liderem konsorcjum wykonawczego była firma Strabag.

      Obwód Utrzymania Autostrady A1 w Świerklanach ma magazyn soli o wysokości15 metrów. W OUA znajdują się także garaże, pomieszczenia biurowe. OUA Świerklany został wybudowany dla obsługi odcinka autostrady A1 Śośnica-Gorzyczki o łącznej długości 47,8 kilometrów. Zadania obwodu to na przykład: odśnieżanie dróg, pilnowanie porządku na A1, prace konserwatorskie, naprawa zniszczonych barier.Na wyposażeniu OUA są samochody patrolowe i do utrzymania dróg, oznakowania, do utrzymania zimowego - solarki i pługi śnieżne, wielofunkcyjny uniwersalny pojazd Unimog służący do koszenia, zamiatania, odśnieżania, mycia znaków drogowych, ładowarka do soli, przyczepy do oznakowania i zabezpieczania autostrady.

 

Tunel w Lalikach

      W 2010 roku w Lalikach na Żywiecczyźnie oddano do użytku pierwszy w Polsce pozamiejski tunel drogowy. Ma blisko700 metrówi jest fragmentem drogi ekspresowej S-69 prowadzącej do polsko-słowackiej granicy w Zwardoniu. Jego budowa trwała dwa lata. Został wyposażony w zaawansowany system monitorujący i przeciwpożarowy. W budowie tunelu wykorzystywano techniki i metody górnicze. Tunel ma678 metrów.W pierwszej fazie budowy były problemy natury geologicznejPierwszy pozamiejski tunel w Polsce jest też najbardziej naszpikowanym technologią. Czujniki oraz kamery wykrywają każdy ruch. Co kilka metrów rozmieszczone są tu miejsca w których wezwać można pomoc. Nie brakuje też drogi ewakuacyjnej do wykorzystania w trakcie pożaru lub wypadku. -Jest to tunel ułożony równolegle do tunelu komunikacyjnego. Do tunelu mogą również wjechać służby ratownictwa w postaci pogotowia ratunkowego. Tunel w Lalikach to część budowanej drogi ekspresowej od Bielska do granicy ze Słowacją. W sumie 48 kilometrów. Najszybciej powstanie północno-wschodnia obwodnica Bielska.

      Przekrój tunelu ma kształt podkowy. Zbudowano go w większości metodą górniczą, tzw. metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Tunelowa). Zakłada ona m.in. obserwowanie odkształceń górotworu, który wykorzystywany jest jako element konstrukcji nośnej tunelu. Jego obudowa ostateczna powstaje m.in. na podstawie wpływu górotworu na obudowę wstępną. Choć metoda ta wymaga stałej obserwacji geotechnicznej górotworu, jest jedną z najpopularniejszych i najszybszych metod drążenia tuneli. Prace pod Sobczakową Grapą (766 mn.p.m.) utrudniały warunki geologiczne. Górotwór tworzą tam nie twarde skały, lecz głównie kruche i sypkie łupki. Łącznie spod góry wydobyto blisko 700 tys. m sześc. materiału. Obok głównego tunelu - z dwoma pasami jezdni po3,5 mszerokości - w Lalikach powstał mniejszy tunel ewakuacyjny z czterema połączeniami co170 m. Równoległe tunele mają stałe nachylenie 4 proc. Wietrzenie zapewnia pięć par wentylatorów, wmontowanych co135 m, kolejne dwa znajdują w tunelu ewakuacyjnym. Zainstalowano też nagłośnienie,kamery i system sygnalizacji.

Obwodnica Pragi

      W ubiegły roku oddany został do ruchu kolejny odcinek obwodnicy Pragi, łączący autostradę D1 z Brna z autostradą D5 do Pilzna.Odcinek, którego trwająca od 2006 roku budowa kosztowała 21,5 mld koron (1,14 mld dolarów), ma blisko22 kilometrydługości. Przebiega przez dwa tunele, liczące 1,7 i1,9 km, oraz dwukilometrową estakadę, będącą najdłuższą konstrukcją mostową w Republice Czeskiej.

      Na nowym odcinku obwodnicy pojazdy mogą poruszać się z maksymalną prędkością130 kilometrów na godzinę, obniżoną w tunelach do 80 km/godz., a na estakadzie do 100 km/godz. W celu zmniejszenia zagrożenia pożarowego w nawierzchniach jezdni w tunelach asfalt zastąpiono betonem. Dla ruchu otwarte jest około połowy przewidzianej na około 82 kilometry całości obwodnicy czeskiej stolicy. Prace nad pozostałymi jej fragmentami mają się rozpocząć w latach 2013-16.

 

Kierownik wyjazdu                                                                                     Opracowała

Zenobia Barczyk                                                                 Małgorzata Pawelec-Buras