Po żelaznej drodze. Historia i teraźniejszość
kolei wąskotorowych Starachowic i okolic.
Historia rozwoju kolei
wąskotorowych w okolicach Starachowic jest interesującym
przykładem ewolucji lokalnego systemu transportowego.
Pierwotną jego rolą był transport rudy żelaza i obsługa
Zakładu Wielkopiecowego. Później system ten objął działalność
typową dla kolei leśnych, a w latach 50-tych ubiegłego wieku
dołączyła do tego linia użytku publicznego. Tak powstał
oryginalny, choć krótkotrwały konglomerat kolei leśnych,
kopalnianych i PKP.
Interesujący
nas obszar na którym były budowane kolejki leży w północnej
części województwa świętokrzyskiego. Już w epoce kamienia
pierwszy człowiek pozostawił ślady wydobycia hematytu. Kolejne
pozostałości działalności człowieka na tym terenie pochodzą z
czasów rzymskich gdzie w dolinie rzeki Kamiennej w
starożytnych dymarkach produkowano gąbczaste żelazo.
W 1179 roku sprowadzili się do Wąchocka cystersi. W swoich
dobrach zezwalali na zakładanie kuźnic, kopanie rudy i
kurzenie węgla drzewnego. W 1789 roku przeor Aleksander
Rupkiewicz nakazał wybudować Wielki Piec w bezpośrednim
sąsiedztwie folwarku Starachowice. W 1795 roku w wyniku
rozbiorów tereny nad Kamienną zarządem objęła administracja
austryjacka.
Po
1815 roku zgodnie z postanowieniami Kongresu Wiedeńskiego
ziemie Galicji Zachodniej weszły w skład Królestwa Polskiego,
państwa pozostające w unii personalnej zimperium
rosyjskim. Królestwo Kongresowe
cieszyło się względną niezależnością wewnętrzną zwłaszcza w
dziedzinie gospodarczej. Rozpoczął się pomyślny okres dla
miejscowego przemysłu, zwłaszcza górniczo-hutniczego. Z
inicjatywy Stanisława Staszica w dolinie rzeki Kamiennej w
latach 1836-41 powstaje kombinat hutniczy o nazwie „Ciąg
Fabryk Żelaza na Rzece Kamiennej”.
Zakład Wielkopiecowy z
1841 roku. Na pierwszym planie przed m.in. halą lejniczą
widoczne tory kolejki wąskotorowej
W 1841 roku w Starachowicach, centrum całego kombinatu,
powstaje nowy zakład wielkopiecowy z trzema wielkimi piecami
opalanymi węglem drzewnym. Wraz z rozwojem zakładu powstają
kopalnie rud żelaza, tartaki. W 1875 roku Baron Antoni
Fraenkel, który wcześniej wykupił zakład,
przekształca go w Spółkę Akcyjną.
Wybudowana w 1885 roku pierwsza linia kolejowa na trasie
Skarżysko-Ostrowiec dała podstawy rozwoju metalurgii żelaza,
opartej na paliwie koksowym. W 1899 roku w
Starachowicach
W sąsiedztwie starej huty
powstaje nowoczesny zakład wielkopiecowy z nowym Wielkim
Piecem opalanym koksem.
Zakład wielkopiecowy (widok od strony płd. – wsch.)
uruchomiony w 1899 roku. Wielki piec pracował do 19 marca 1968
roku
Modernizacja zakładów metalurgicznych spowodowała wydajność
zakładów. Prawdopodobnie dla sprawnego dowozu z okolicznych
kopalń znacznie większej niż dotychczas ilości rudy żelaza
wybudowano kolej wąskotorową o prześwicie zgodnym z normami
rosyjskimi 750mm. Wyjątek stanowiły w późniejszych latach
wewnętrzne kolejki zakładowe i kopalniane budowane o
rozstawie 600mm. W 1901 roku wójt gminy Wierzbnik potwierdza w
dokumencie istnienie 16 wiorst (około14 km)
kolejki do kopalń tychowskich. Jednak na terenie huty tor był
wcześniej. Widoczny jest na tle trzech wielkich pieców,
czynnych pod koniec XIX wieku.
Kolejką transportowano rudę z kopalni Perłowa (około 2 km od
Wielkiego Pieca) i Czerwona koło Tychowa (12 km na północ od
Starachowic), oraz szlakę na zwałowisko, znajdujące się w
sąsiedztwie zakładów. Ogólna długość linii wynosiła 14 km.
Początkowo jako siły pociągowej używano lekkich parowozów
trzyosiowych, później nawet kilku dwuosiowych. W latach
1899-1900 do obsługi ruchu zakupiono w firmie Krauss dwa
trzyosiowe parowozy. W 1912 roku kolejka posiadała:
· 45
wagonów do przewozu rudy
· 12
do wywozu szlaki z pieca
· 12
do przewozu surówki
· 10
do przewozu innych materiałów
· 1
wagon pasażerski
· 12
wagoników do przewozu rudy (przystosowanych do transportu
konnego)
Kopalnia Perłowa lata 20-te XX wieku
Jak widać pomimo istnienia kolei, nie zrezygnowano zupełnie z
transportu konnego. W raporcie Towarzystwa Starachowickich
Zakładów Górniczych do Zarządu Guberni w
Radomiu, wymienia się
kolejkę wąskotorową do stacji Kunów, której siłą napędową były
zaprzęgi konne. Rosyjskie mapy również potwierdzają na naszym
terenie istnienie konnych kolejek
wąskotorowych.
Rozwój transportu kolejkami wąskotorowymi nastąpił w czasie I
wojny. W 1914 roku
w związku z
wydarzeniami wojennymi Wielki Piec wygaszono. Towarzystwo
Starachowickich Zakładów Górniczych zdecydowało się na
intensywną eksploatację lasów, będących jego własnością. W
1915 roku rozpoczęto budowę kolei leśnej. Budowę
nadzorował Władysława Piskor
(zawiadowca starachowickich kopalń rud żelaza) który zatrudnił
do prac górników po to, aby w okresie bezrobocia zapewnić im pracę i zarobek.
Piskor wytyczył i opracował przebieg linii do poszczególnych
kopalń rudy żelaza oraz na składy drewna. W tym czasie Zakłady
Starachowickie posiadały własny tartak oraz zakład
wytwarzający kalafonię i terpentynę. Właściwie poprowadzona
górniczo-leśna kolei wąskotorowa usprawniła działanie zakładu
wielkopiecowego.
Z lasu z terenów na zachód od Lipia zwożono nie tylko drewno
także żwir budowlany. W kamieniołomie pod Iłżą łamano kamień
wapienny, używany jako topnik w procesie wielkopiecowym.
Rozwinięty został transport międzyzakładowy i
międzywydziałowy. W kwietniu 1923 roku uruchomiono tartak na
Bugaju, także połączony z siecią wąskotorową. Z Wielkiego
Pieca żelazo w gąskach przewożono kolejka na teren huty do
dalszego przerobu. Codziennie parowóz wyciągał kadź z gorącą
szlaką na wzniesienie w dzielnicy Majówka, by wylać ją na
hałdę.
Szlakowisko miejsce wywozu
szlaki z Wielkiego Pieca (widok od strony północnej)
Okoliczne kamieniołomy (okolice Lubieni) dostarczały materiał
zwożony na place budowy m.in. do budowy hal fabrycznych i
domów tzw. Kolonii Robotniczej. Wszystkie te działania mogły
zaistnieć dzięki mocno rozbudowanej sieci kolejki
wąskotorowej, która oplatała Starachowice i okolice ze
wszystkich stron.
W 1921 roku w związku z
rozbudową kolei zakupiono w firmie Orenstein&Koppel pięć
dwuosiowych parowozów, a w 1929 roku jeden trzyosiowy tendrzak
z Chrzanowa. Jednak nadchodzący kryzys wstrzymał dalszy rozwój
i planowane inwestycje m.in. budowę linii kolei
wąskotorowej ze Starachowic do Solca. W 1929 roku
zlikwidowano część linii i bocznic prowadzących do zamkniętych
kopalń.
W 1938 roku sieć kolei wąskotorowych liczyła ponad 50 km
długości, z czego główna linia Starachowice- do gajówki
„Myszki” miała długość 22,2km. Główne zaplecze kolei
znajdowało się na Majówce (obecnie budynek straży pożarnej i
policji). W skład tego zaplecza wchodziła parowozownia
posiadająca dwa tory i budynek warsztatów z jednym torem, o
łącznej pojemności 10 stanowisk. Ponadto znajdowała się tam
stacja wodna wraz z żelbetonową wieżą ciśnień.
W czasie II wojny światowej Zakład wielkopiecowy przejmują
Niemcy nadając mu nazwę Hermann Goering Werke. W 1941 roku
lasy stanowiące dotychczas własność Zakładów w Starachowicach
przechodzą wraz z liniami wąskotorówki pod zarząd państwowy. W
czasie okupacji zarząd niemiecki uruchamiał nieczynne dotąd
odcinki nastawiając się na jak największy wywóz rud z
okolicznych kopalń. Kolejka Zakładów starachowickich była
jedyną czynną i najbardziej rozbudowaną siecią w tym czasie
wokół Starachowic. Tak tez było po wojnie, wydobycie
prowadzono w kopalniach Pasa Tychowskiego w Lubieni i w
okolicy Kuter do początku lat 50-tych.
Po zakończeniu działań wojennych majątek Zakładów
Starachowickich został podzielony. Znaczna część sieci
wąskotorowej znalazła się w dyspozycji Dyrekcji Lasów
Państwowych w Radomiu podlegała Kierownictwu Kolejek Leśnych w
Zagnańsku a później Centrali Drzewnej „Paget”. Pozostała część
kolei przemysłowej wraz ze znaczna ilością taboru stanowiła
własność Starachowickich Zakładów Przemysłu Górniczego
(ówczesna nazwa zakładu Wielkiego Pieca).
Różny
los spotkała wąskotorówki podzielone pomiędzy dwóch
właścicieli. Część przejęta przez lasy w 1947 roku wzbogaciła
się o dwa nowe dwuosiowe parowozy typu Ryś, w związku z czym
wycofano dwie starsze maszyny. Ostatecznie jednak 21 km
odcinek kolei w 1954 roku został postawiony w stan
likwidacji. Kolejka przejęta przez
resort górnictwa w latach 1954-58 zakupiła w Chrzanowie trzy
parowozy typu Las. Niestety łatwo dostępne zasoby rud żelaza w
starachowickich lasach zostały wyczerpane i większość kopalń
została zamknięta. W efekcie cały przewóz wąskotorowy skupił
się na transporcie rudy z pobliskiej kopalni głębinowej
Majówka.
Zmiany
te znacznie ograniczyły potrzeby przewozowe kolei
przemysłowej. Prawdopodobnie wówczas całość zaplecza
przeniesiono do parowozowni na terenie Zakładów
Starachowickich. Duże warsztaty na Majówce zamknięto i przez
kilka kolejnych lat przechowywano tam wycofane z ruchu wagony.
W latach 60-tych całkowicie zrezygnowano z dowozu rud żelaza
koleją wąskotorową, bazując na surowcu przywożonym koleją
normalnotorową.
Widok
z górnego poziomu Wielkiego Pieca na wschodnią stronę zakładu.
Widoczny układ torowisk normalno i wąskotorowych
Przy Wielki Piecu wykorzystanie kolei wąskotorowej ograniczono
do obsługi procesów technologicznych w obrębie zakładu i
wywozu szlaki na hałdę po fragmencie linii liczącym ok. 900m.
Wtedy też kopalnia Majówka wraz z liczącą
ok.4
kmlinią kolejową (łączyła kopalnię
Majówka z hałdą na szlakowisku) została przejęta przez
Kopalnię Rudy Żelaza w Stąporkowie.
W
1968 roku wygaszono Wielki Piec natomiast eksploatacje kopalni
Majówka zakończono w latach 70-tych. Wówczas też zlikwidowano
całość kolei wąskotorowej. Infrastruktura techniczna Wielkiego
Pieca w 1966 roku została uznana za zabytek i do
dziś, obecnie na terenie Muzeum Przyrody i Techniki
możemy oglądać fragmenty zabytkowego układu torowego wraz z
kilkunastoma wagonami różnego przeznaczenia.
Obecnie na terenie Muzeum trwają prace nad przygotowaniem
skansenu kolei przemysłowej, która była nierozłącznym
elementem zakładu wielkopiecowego (www.ekomuzeum.pl).
Skansen kolei przemysłowej w Muzeum Przyrody i Techniki w
Starachowicach
Kolej
PKP
W 1948 roku Rada Państwa podjęła decyzję o
budowie nowej kolei użytku publicznego o prześwicie 750 mm,
zaczynającej swój bieg we wschodniej części Starachowic(w
Wierzbniku) i prowadzącej do Iłży. Budowę rozpoczęto w
1949 roku przy czym środkowy odcinek pokrywał się z
przedwojenną linią Zakładów Starachowickich. Ostatecznie
długość nowej kolei PKP wynosiła 20,7 km (szlak
Starachowice Wschodnie - Iłża 20 km z czego 14 km wybudowano
od podstaw).
1 września 1951 roku nastąpiło otwarcie ruchu
publicznego a w miesiąc później Lasy Państwowe przekazały
formalnie kolejkę PKP. Wprowadzono do użytku parowozy
produkcji polskiej Px48 i Px49 (z Chrzanowa). Dla
sprawnego ruchu kolejowego na całej trasie ze Starachowic do
Iłży wybudowano ogółem 21 żelbetonowych przepustów
prostokątnych i 4 przepusty w formie betonowej rury. Przed
sama Iłżą największy obiekt inżynierski – most żelbetonowy nad
dopływem rzeki Iłżanki. W 1950 roku wybudowano w Iłży okazały
budynek stacyjny. Natomiast w Starachowicach postawiono
prowizoryczny drewniany budynek. W 1955 roku zamierzano go
zastąpić go murowanym jednak nigdy tego nie dokonano. W
Starachowicach w 1953 roku ukończono budowę
pięciostanowiskowej parowozowni wraz z budyniem
administracyjno - mieszkalnym.
W pierwszej połowie lat 50-tych w lasach
starachowicki otwarto trzy nowe kopalnie : Henryk- Szyb
główny, Henryk-Sztolnia i Zębiec, do których wybudowano nowe
bocznice odgałęziające się od linii PKP. Większość starych
kopalń zamknięto, kontynuowano jedynie wydobycie w kopalni
Kutery. Od momentu otwarcia nowej Kolei Starachowickiej
wzrastał na niej ruch towarowy. Początkowo było to tylko
drewno z bocznic: Lipie, Lubienia, Marcule. Z czasem zaczęto
transportować: wapno palone z Iłży, zboże, nawozy sztuczne a
nawet mleko. Oprócz przewozów towarowych na kolei wąskotorowej
panował ożywiony ruch pasażerski. W 1958 roku kursowały dwa
składy pociągów zestawione z sześciu wagonów osobowych. Kolej
dowoziła wówczas pracowników do Starachowic (do FSC wraz z
Zakładem Metalurgicznym Wielki Piec). W przeciwnym kierunku
kolei zapewniała transport ludzi do kopalni rud żelaza i
zakładów Zębiec przy stacji Lubienia.
Stacja w Lubieni
Jednak w latach 60-tych nastąpił odczuwalny spadek
zainteresowania przewozami kolejka wąskotorową. Przyczyną było
zamknięcie większości kopalń rud żelaza z racji wyczerpania
zasobów bądź też zbyt niskiej ich jakości. Pojawiła się także
konkurencyjna forma przewozów osobowych, samochodami
ciężarowymi lub autobusami. W latach 70-tych zakłady Zębiec
zorganizowały dla swoich pracowników własny transport
autobusowy.
W 1976 roku składy skrócono do dwóch wagonów, a rok później
ograniczono znacznie rozkład jazdy pozostawiając tylko jeden
obieg. Ostatecznie ruch pasażerski zamknięto 1 września 1986
roku. W 1987 roku na Kolei Starachowickiej zawieszono
ruch towarowy, odwieszając go w 1988 roku na sześć lat na
skutek nacisku klientów.
Przejazd kolejowy w Starachowicach
Ostatecznie od 1990 roku zaczęto uruchamiać pociągi
turystyczne na zamówienie.W 1994 roku w sezonie letnim
uruchomiono ogólnodostępne pociągi turystyczne kursujące w
weekendy. Niestety z powodu słabej kampanii promocyjnej nie
cieszyły się dużym zainteresowaniem i już w połowie lipca 1994
roku odwołano ich kursowanie. Było to równoznaczne z
zakończeniem prowadzenia ruchu na kolei.
W 1995 roku kolejka starachowicka została uznana za zabytek i
wpisana do rejestru. Nie przeszkodziło to jednak w rok
później zlikwidować rozjazdu prowadzącego do rampy
czołowej i zapadni transporterowej na stacji Starachowice
Wschodnie. Niemal całość taboru wywieziono do Jędrzejowa
a niektóre wagony pocięto na miejscu na złom. Zniszczony
zostały budynek stacyjny w Starachowicach. Lokomotywownia
zmieniła swoje przeznaczenia, zaś stacja w Iłży została
przystosowana na cele mieszkalne. Na szlaku kolejki zaczęły
się kradzieże torowiska.
Widoczna kradzież jednej szyny
Do
marca 2001 roku skradziono około 960 mb szyn, na odcinku 3,5
km elementy przytwierdzenia torów, a w niemal wszystkich
rozjazdach skradziono mechanizmy napędu.
Na trasie Starachowice - Lipie
Na
początku 2001 roku Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych z
Warszawy przystąpiła do rozmów ze Starostwem Powiatowym w
Starachowicach na temat przejęcia od PKP zamkniętej kolei
wąskotorowej i przywrócenia na niej ruchu. Ostatecznie po
dwóch latach starostwo zdecydowało się na przejęcie Kolei
Starachowickiej i podpisanie umowy z Fundacją. Niestety przez
okres dwóch lat dokonano tak wielu kradzieży, które
udaremniły plany wznowienia ruchu na całej trasie. W
związku z tym działania Fundacji skupiły się na odcinku
Starachowice-Lipie. Od lipca 1994 roku na szlak wyruszyli
wolontariusze, udrażniając i remontując zdewastowane
torowiska.
Wolontariusze podczas prac
remontowych na terenie Muzeum Przyrody i Techniki w
Starachowicach
Od
2010 roku Powiatowa Kolejka Wąskotorowa zarządzana jest przez
Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.
Starachowicka Kolejka dzięki wysiłkowi i zaangażowaniu wielu
osób i instytucji powoli jest reaktywowana i można tylko
po cichu liczyć, że w 2012 roku dojedzie ze
Starachowic do Iłży.
Kolejka
w Muzeum Przyrody i Techniki
Do dnia
dzisiejszego na terenie Muzeum zachowały się obiekty należące
do tradycji Staropolskiego Okręgu Przemysłowego. Zachowane
fundamenty trzech Wielkich Pieców na węgiel drzewny oraz
tarasowy układ technologiczny huty z 1841 r. obrazuje wielkość
zakładu działającego w staszicowskim kompleksie „ciągłych
zakładów fabryk żelaza na rzece Kamiennej”. Szczególnym
zabytkiem jest podziemny, sklepiony kanał wodny o długości 240
m oraz pozostałości klasycystycznych budowli z tego okresu:
hali lejniczej oraz maszynowni.
Część zabytkowego układu torowisk
w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach
Na terenie zachował się również nie tylko zabytkowy układ
torowisk przemysłowych ale również duża część wagonów i
wózków. Mając na uwadze wartość historyczną kolejki w Muzeum
trwają prace nad utworzeniem skansenu kolei przemysłowej.
Dotychczasowe prowadzenie prac możliwe było jedynie dzięki
wsparciu finansowemu udzielonemu przez Departament Promocji,
Edukacji, Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Świętokrzyskiego oraz pomocy ze strony Starostwa
Powiatowego w Starachowicach. Przy pracach nad rekonstrukcją
torowiska wzięli udział wolontariusze ze Stowarzyszenia „Regio
Ferrea”. Dzięki pracom wykonanym w ramach zadania p.n.
„Renowacja zabytkowej infrastruktury kolejowej wchodzącej w
skład Zespołu Wielkopiecowego w Starachowicach” przystosowano
wyremontowane torowisko dla potrzeb przewozu turystów kolejką
wąskotorową. Uratowano jednocześnie istniejącą zabytkową sieć
kolejową.
Wąskotorowy parowóz przemysłowy
Orenstein&Koeppel pracujący do roku 1968 w obsłudze
Wielkiego Pieca, po prawej widoczna kadź czteroosiowa
(wyposażone w wózki Diamonda) do przewozu płynnej
szlaki.
Bibliografia:
Cygan
A.Z szacunkiem o
wąskich torach.Starachowice 2010
Cygan
A.Starachowickie
kolejki wąskotorowe(w:) „Zeszyty Starachowickie - Z
dziejów Powiatu Starachowickiego” Nr 12/29/2005, Starachowice
2005
Zajfert
M.Wąskie tory – Koleje
wąskotorowe w okręgu starachowickim(w:) „Świat Kolei”, Nr
12(2004), Nr 2(2005)
Wykorzystano
fotografie ze zbiorów:
-
Muzeum przyrody i Techniki w Starachowicach
-
Starostwa Powiatowego w Starachowicach
-http://skw.org.pl Starachowicka
Kolei Wąskotorowa