Debatowali o inwestycjach na kolei /27.04.2009/

 

W dniu dzisiejszym (27.04.2009) w auli Technicznych Zakładów Naukowych w Skarżysku-Kamiennej zorganizowano konferencję pt. „Zamierzenia inwestycyjne oraz współpraca z samorządami w zakresie modernizacji linii kolejowych nr 8
i nr 25”.

Spotkanie odbyło się z udziałem wiceministra infrastruktury Juliusza Engelhardta, Andrzeja Kopera – Prezesa Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów
i Techników Komunikacji, jak również parlamentarzystów ziemi świętokrzyskiej, w tym: poseł Marzeny Okły-Drewnowicz, poseł Marii Zuby, posła Przemysława Gosiewskiego oraz posła Andrzeja Bętkowskiego.

Obecni byli także przedstawiciele samorządu - z prezydentem Romanem Wojcieszkiem i starostą Jerzym Żmijewskim na czele. Na konferencję przybył również Prezes Polskich Linii Kolejowych - Zbigniew Szafrański.

Konferencję rozpoczął prezydent miasta Roman Wojcieszek, który wskazał w swoim przemówieniu na ogromne znaczenie planowanej rewitalizacji i zwrócił się do zebranych gości z prośbą o jak najszybsze przystąpienie do realizacji planów rewitalizacyjnych.
Prezydent podkreślał, że nasze miasto jest przecież (jak wskazuje nawet nasze hasło promocyjne) „miastem na szlaku” i tym samym nie można przyczynić się,
by ten szlak przestał istnieć na mapie infrastruktury kolejowej Polski
południowo-wschodniej.

Po krótkim wprowadzeniu prezydenta, głos zabrał Juliusz Egelhardt. Omawiał on uwarunkowania decyzji dotyczących kolejowych inwestycji infrastrukturalnych. Zebranym gościom przedstawił szacunkowy kosztorys planowanej modernizacji. Wskazał też, że wykonanie całkowitej modernizacji nie będzie możliwe. Przywrócenie linii Radom – Skarżysko-Kamienna do stanu, w którym pociągi będą mogły przejeżdżać nią z prędkością 160km/h to zbyt wysoki koszt w stosunku do budżetu, który w tej chwili Ministerstwo Infrastruktury posiada.

Trasa Radom – Kielce będzie zrewitalizowana do stanu, w którym pociągi będą poruszać się na niej 120km/h. Gdyby chcieć zmodernizować tą trasę, aby umożliwiała poruszanie się pociągów z prędkością 160km/h, to wówczas trzeba by było pozyskać z budżetu ok. 4,5 mld PLN. „Niestety – nie mamy takich pieniędzy” – powiedział wiceminister. Podkreślił też, że do gruntownej modernizacji zgłoszono w całej Polsce ok. 5000 km torów. Na sam koniec wystąpienia zapewnił, że linia kolejowa nr 8 pozostaje na liście priorytetów modernizacyjnych i nie została ona skreślona z listy linii przeznaczonych go gruntownej przebudowy.

Następnym z mówców był Prezes PLK Zbigniew Szafrański. Przez ok. 30 minut przedstawiał koszty i symulacje przeprowadzonych modernizacji na linii nr 8 relacji Warszawa – Kraków. Orientacyjny koszt rewitalizacji to 2.447,17 mln PLN, dofinansowanie z Unii Europejskiej to ok. 1.566,19 mln PLN, wartość projektu w oparciu o studium wykonalności to 3.664,61 mln PLN. Okazuje się też, że brakuje na wykonanie tego działania aż 1.217,44 mln PLN.

Prezes PLK szczegółowo zaprezentował nową koncepcję realizacji projektu Projekt POIiŚ nr 7.1 – 19, dot. modernizacji linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom – Kielce. W Studium Wykonalności założono podział linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie - Kielce na cztery odcinki realizacyjne zwane Lokalnymi Centrami Sterowania (LCS): LCS Warszawa Okęcie (27,00 km), LCS Radom (65,45 km), LCS Skarżysko – Kamienna (64,45 km) i LCS Kielce (19,6 km).

30 stycznia 2009 r. podpisano umowę na wykonanie dokumentacji geodezyjnej do celów projektowych niezbędnej do przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej nr 8 (tor nr 1 i 2) na odcinku Warszawa Okęcie - Kielce łącznie z tymi stacjami w ramach projektu  „Modernizacja linii kolejowej nr 8 – odcinek Warszawa Okęcie – Radom – Kielce”.

W wyniku realizacji umowy PKP PLK S.A. otrzyma mapy numeryczne obszarów kolejowych i sąsiadujących z nimi, które będą wykorzystane do opracowania dokumentacji projektowej. Przewidziane harmonogramem realizacji umowy dostarczenie ostatnich map to listopad 2009 r. W chwili obecnej przygotowywane są dokumenty celem ogłoszenia przetargów na wybór wykonawców dokumentacji projektowych dla obszaru LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom. Planowany termin ogłoszenia przetargów – lipiec /sierpień 2009 r. Uzyskano też część decyzji środowiskowych -29 października 2008 r.

Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, która z dniem 13 grudnia 2008 r. stała się decyzją prawomocną. 20 lutego 2009 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Decyzja uprawomocni się jeszcze w tym miesiącu.

Powracając do zmiany zakresu realizacji projektu Prezes zapewnił, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie rezygnują z realizacji przedmiotowej inwestycji a jedynie, w dobie kryzysu ekonomicznego i braku kwoty 1 217,44 mln PLN na sfinansowanie całości projektu zmienia jej sposób wykonania poprzez:

 

1)   Realizację projektu w pełnym zakresie na odcinku linii Warszawa Okęcie – Radom. Koszt realizacji projektu dla odcinka linii kolejowej Warszawa Okęcie – Radom wyniesie około 2 000,00 mln PLN. Projektowana prędkość maksymalna na tym odcinku wynosi do160 km/h. Pozwoli to skrócić czas przejazdu z Radomia do Warszawy o około 56 min.

 

2)   Rewitalizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom – Kielce celem przywrócenia prędkości rozkładowej. Przewidywany koszt rewitalizacji wynosi około 480,00 mln PLN (w tym 25,00 mln na budowę przejścia podziemnego na stacji Skarżysko – Kamienna). Przewidywany zakres i koszt realizacji robót pozwalających na przywrócenie prędkości rozkładowej (rewitalizacji) na odcinku linii Radom - Kielce (obejmującym LCS Skarżysko – Kamienna i LCS Kielce):

 

-naprawa główna nawierzchni torów głównych zasadniczych,

-naprawa główna rozjazdów i skrzyżowań torów położonych w torach głównych zasadniczych,

-zmiana kategorii przejazdów (zabudowa nowych urządzeń), gdzie występują ograniczenia prędkości jazdy pociągów do20 km/h,

-remont obiektów inżynieryjnych,

-naprawa główna sieci trakcyjnej.

 

W pierwszym etapie (lata 2010 – 2011) w celu uzyskania prędkości rozkładowej (rewitalizacji), zakłada się wykonanie n/w robót:

-naprawa główna nawierzchni toru nr 1, odcinek Radom – Skarżysko-Kamienna.

-naprawa główna rozjazdów i skrzyżowań torów położonych w torze nr 1, odcinek Radom – Skarżysko-Kam.

-zmiana kategorii przejazdów (zabudowa nowych urządzeń), gdzie występują ograniczenia prędkości jazdy pociągów do20 km/h.

 

Efektem zrealizowania w/w robót na odcinku Radom – Skarżysko – Kamienna będzie skrócenie czasu jazdy średnio o około 7 minut na tym odcinku.

Dodatkowo zakłada się budowę przejścia podziemnego na stacji Skarżysko-Kamienna o długości około130 m. Powyższe pozwoli na likwidację kładki, która obecnie umożliwia komunikację pieszą pomiędzy dwoma częściami miasta przedzielonymi torami kolejowymi, oraz dojście na perony.

Od roku 2011 (drugi etap) będzie sukcesywnie prowadzona rewitalizacja na odcinku Radom – Kielce:

-naprawa główna nawierzchni toru nr 2, odcinek Radom – Skarżysko–Kamienna, 

-naprawa główna nawierzchni toru nr 1 i 2, odcinek Skarżysko–Kamienna – Kielce,

-naprawa sieci trakcyjnej ,

-naprawa obiektów inżynieryjnych.

 

Wykonanie wszystkich wyżej wymienionych prac pozwoli na uzyskanie prędkości jazdy pociągów zakładanych dla tej linii. Obecny, średni czas przejazdu na odcinku Radom – Kielce wynosi około 80 minut. Rewitalizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom – Kielce polegająca na naprawie głównej torów pozwoli na skrócenie czasu przejazdu o około 15 minut w stosunku do obecnego czasu przejazdu.

 

Co ciekawe Prezes tłumacząc konieczność ograniczenia kosztów inwestycji na odcinku Radom - Kielce poinformował o planowanej budowie łącznicy kolejowej Czarnca – Włoszczowa Płn., która ma stanowić połączenie linii nr 61 Kielce – Fosowskie z linią nr 4 Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (Centralna Magistrala Świętokrzyska) i pozwoli na uruchomienie przewozów pasażerskich z Kielc do Warszawy oraz Łodzi z pominięciem Skarżyska-Kam.

 

Po wystąpieniu Prezesa PLK głos zabrał Prezydent Roman Wojcieszek, który przedstawił koncepcję zagospodarowania terenu przed Dworcem PKP i pomiędzy ul. Towarową i ul. 1-go Maja w nawiązaniu do wspomnianego wcześniej w dyskusji projektowanego tunelu pod torami PKP (projekt będzie kosztować gminę 8 mln złotych).

 

Ciekawym - chociaż krótkim - punktem dzisiejszej konferencji była prezentacja projektu ”Specjalny pociąg do Sandomierza” - w dziesiątą rocznicę wizyty Jana Pawła II w tym mieście - przygotowanego przez Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Oddział Międzyszkolny w Starachowicach.

 

W dyskusji po zakończeniu wystąpień prym wiódł (i tu chyba bez zbytniego zaskoczenia) poseł Przemysław Gosiewski, który skrytykował założenia modernizacji przedstawione na konferencji i podkreślił, że sensowna i racjonalna jest tylko gruntowna przebudowa linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom - Kielce. 

Zaznaczył, że zapoznał się dokładnie z argumentacją Ministerstwa Infrastruktury,
ale nie widzi konieczności odchodzenia od pierwotnych planów dot. przebudowy linii DK 8, a  i oszczędności wynikające z ograniczenia zakresu remontu nie są takie jak przedstawiono na konferencji.

 

Po zakończeniu części oficjalnej konferencji - zorganizowano krótki briefing dla mediów.

Galeria zdjęć