Debatowali o inwestycjach na
kolei /27.04.2009/
W dniu dzisiejszym (27.04.2009) w auli
Technicznych Zakładów Naukowych w Skarżysku-Kamiennej
zorganizowano konferencję pt. „Zamierzenia inwestycyjne oraz
współpraca z samorządami w zakresie modernizacji linii
kolejowych nr 8
i nr 25”.
Spotkanie odbyło się z udziałem wiceministra
infrastruktury Juliusza Engelhardta, Andrzeja Kopera – Prezesa
Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów
i Techników
Komunikacji, jak również parlamentarzystów ziemi
świętokrzyskiej, w tym: poseł Marzeny Okły-Drewnowicz,
poseł Marii Zuby, posła Przemysława Gosiewskiego oraz
posła Andrzeja Bętkowskiego.
Obecni byli także przedstawiciele samorządu - z
prezydentem Romanem Wojcieszkiem i starostą Jerzym Żmijewskim
na czele. Na konferencję przybył również Prezes Polskich Linii
Kolejowych - Zbigniew Szafrański.
Konferencję rozpoczął prezydent miasta Roman
Wojcieszek, który wskazał w swoim przemówieniu na ogromne
znaczenie planowanej rewitalizacji i zwrócił się do zebranych
gości z prośbą o jak najszybsze przystąpienie do realizacji
planów rewitalizacyjnych.
Prezydent podkreślał, że nasze
miasto jest przecież (jak wskazuje nawet nasze hasło
promocyjne) „miastem na szlaku” i tym samym nie można
przyczynić się,
by ten szlak przestał istnieć na mapie
infrastruktury kolejowej Polski
południowo-wschodniej.
Po krótkim wprowadzeniu prezydenta, głos zabrał
Juliusz Egelhardt. Omawiał on uwarunkowania decyzji
dotyczących kolejowych inwestycji infrastrukturalnych.
Zebranym gościom przedstawił szacunkowy kosztorys planowanej
modernizacji. Wskazał też, że wykonanie całkowitej
modernizacji nie będzie możliwe. Przywrócenie linii Radom –
Skarżysko-Kamienna do stanu, w którym pociągi będą mogły
przejeżdżać nią z prędkością 160km/h to zbyt wysoki koszt w
stosunku do budżetu, który w tej chwili Ministerstwo
Infrastruktury posiada.
Trasa Radom – Kielce będzie zrewitalizowana do
stanu, w którym pociągi będą poruszać się na niej 120km/h.
Gdyby chcieć zmodernizować tą trasę, aby umożliwiała
poruszanie się pociągów z prędkością 160km/h, to wówczas
trzeba by było pozyskać z budżetu ok. 4,5 mld PLN. „Niestety –
nie mamy takich pieniędzy” – powiedział wiceminister.
Podkreślił też, że do gruntownej modernizacji zgłoszono w
całej Polsce ok. 5000 km torów. Na sam koniec wystąpienia
zapewnił, że linia kolejowa nr 8 pozostaje na liście
priorytetów modernizacyjnych i nie została ona skreślona z
listy linii przeznaczonych go gruntownej przebudowy.
Następnym z mówców był Prezes PLK Zbigniew
Szafrański. Przez ok. 30 minut przedstawiał koszty i symulacje
przeprowadzonych modernizacji na linii nr 8 relacji Warszawa
– Kraków.
Orientacyjny koszt rewitalizacji to 2.447,17 mln PLN,
dofinansowanie z Unii Europejskiej to ok. 1.566,19 mln PLN,
wartość projektu w oparciu o studium wykonalności to 3.664,61
mln PLN. Okazuje się też, że brakuje na wykonanie tego
działania aż 1.217,44 mln PLN.
Prezes PLK szczegółowo zaprezentował nową koncepcję realizacji
projektu Projekt POIiŚ nr 7.1 – 19, dot. modernizacji linii
kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie - Radom – Kielce. W
Studium Wykonalności założono podział linii kolejowej nr 8 na
odcinku Warszawa Okęcie - Kielce na cztery odcinki
realizacyjne zwane Lokalnymi Centrami Sterowania (LCS): LCS
Warszawa Okęcie (27,00 km), LCS
Radom (65,45 km), LCS
Skarżysko – Kamienna (64,45 km) i LCS
Kielce (19,6 km).
30 stycznia 2009 r. podpisano umowę na wykonanie
dokumentacji geodezyjnej do celów projektowych niezbędnej do
przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej nr 8 (tor nr 1 i
2) na odcinku Warszawa Okęcie - Kielce łącznie z tymi stacjami
w ramach projektu „Modernizacja
linii kolejowej nr 8 – odcinek Warszawa Okęcie – Radom –
Kielce”.
W wyniku realizacji umowy PKP PLK S.A. otrzyma
mapy numeryczne obszarów kolejowych i sąsiadujących z nimi,
które będą wykorzystane do opracowania dokumentacji
projektowej. Przewidziane harmonogramem realizacji umowy
dostarczenie ostatnich map to listopad 2009 r. W chwili
obecnej przygotowywane są dokumenty celem ogłoszenia
przetargów na wybór wykonawców dokumentacji projektowych dla
obszaru LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom. Planowany termin
ogłoszenia przetargów – lipiec /sierpień 2009 r. Uzyskano też
część decyzji środowiskowych -29 października 2008 r.
Wojewoda Świętokrzyski wydał decyzję o
środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację
przedsięwzięcia, która z dniem 13 grudnia 2008 r. stała się
decyzją prawomocną. 20 lutego 2009 r. Regionalny Dyrektor
Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję o środowiskowych
uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Decyzja
uprawomocni się jeszcze w tym miesiącu.
Powracając do zmiany zakresu realizacji projektu
Prezes zapewnił, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie
rezygnują z realizacji przedmiotowej inwestycji a jedynie, w
dobie kryzysu ekonomicznego i braku kwoty 1 217,44 mln PLN na
sfinansowanie całości projektu zmienia jej sposób wykonania
poprzez:
1) Realizację
projektu w pełnym zakresie na odcinku linii Warszawa Okęcie –
Radom. Koszt realizacji projektu dla odcinka linii kolejowej
Warszawa Okęcie – Radom wyniesie około 2 000,00 mln PLN.
Projektowana prędkość maksymalna na tym odcinku wynosi do160
km/h. Pozwoli to skrócić czas przejazdu
z Radomia do Warszawy o około 56
min.
2) Rewitalizację
linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom – Kielce celem
przywrócenia prędkości rozkładowej. Przewidywany koszt
rewitalizacji wynosi około 480,00 mln PLN (w tym 25,00 mln na
budowę przejścia podziemnego na stacji Skarżysko – Kamienna).
Przewidywany zakres i koszt realizacji robót pozwalających na
przywrócenie prędkości rozkładowej (rewitalizacji) na odcinku
linii Radom - Kielce (obejmującym LCS Skarżysko – Kamienna i
LCS Kielce):
-naprawa główna nawierzchni torów głównych
zasadniczych,
-naprawa główna rozjazdów i skrzyżowań torów
położonych w torach głównych
zasadniczych,
-zmiana kategorii przejazdów (zabudowa nowych
urządzeń), gdzie występują ograniczenia prędkości jazdy
pociągów do20
km/h,
-remont obiektów
inżynieryjnych,
-naprawa główna sieci
trakcyjnej.
W pierwszym etapie (lata 2010 – 2011) w celu
uzyskania prędkości rozkładowej (rewitalizacji), zakłada się
wykonanie n/w robót:
-naprawa główna nawierzchni toru nr 1, odcinek
Radom – Skarżysko-Kamienna.
-naprawa główna rozjazdów i skrzyżowań torów
położonych w torze nr 1, odcinek Radom –
Skarżysko-Kam.
-zmiana kategorii przejazdów (zabudowa nowych
urządzeń), gdzie występują ograniczenia prędkości jazdy
pociągów do20
km/h.
Efektem zrealizowania w/w robót na odcinku Radom
– Skarżysko – Kamienna będzie skrócenie czasu jazdy średnio o
około 7 minut na tym odcinku.
Dodatkowo zakłada się budowę przejścia
podziemnego na stacji Skarżysko-Kamienna o długości około130
m. Powyższe pozwoli na likwidację
kładki, która obecnie umożliwia komunikację pieszą pomiędzy
dwoma częściami miasta przedzielonymi torami kolejowymi, oraz
dojście na perony.
Od roku 2011 (drugi etap) będzie sukcesywnie
prowadzona rewitalizacja na odcinku Radom – Kielce:
-naprawa główna nawierzchni toru nr 2, odcinek
Radom – Skarżysko–Kamienna,
-naprawa główna nawierzchni toru nr 1 i 2,
odcinek Skarżysko–Kamienna – Kielce,
-naprawa sieci trakcyjnej ,
-naprawa obiektów inżynieryjnych.
Wykonanie wszystkich wyżej wymienionych prac
pozwoli na uzyskanie prędkości jazdy pociągów zakładanych dla
tej linii. Obecny, średni czas przejazdu na odcinku Radom –
Kielce wynosi około 80 minut. Rewitalizacja linii kolejowej nr
8 na odcinku Radom – Kielce polegająca na naprawie głównej
torów pozwoli na skrócenie czasu przejazdu o około 15 minut w
stosunku do obecnego czasu przejazdu.
Co ciekawe Prezes tłumacząc konieczność
ograniczenia kosztów inwestycji na odcinku Radom - Kielce
poinformował o planowanej budowie łącznicy kolejowej Czarnca –
Włoszczowa Płn., która ma stanowić połączenie linii nr 61
Kielce – Fosowskie z linią nr 4 Grodzisk Mazowiecki –
Zawiercie (Centralna Magistrala Świętokrzyska) i pozwoli na
uruchomienie przewozów pasażerskich z Kielc do Warszawy oraz
Łodzi z pominięciem Skarżyska-Kam.
Po wystąpieniu Prezesa PLK głos zabrał Prezydent
Roman Wojcieszek, który przedstawił koncepcję zagospodarowania
terenu przed Dworcem PKP i pomiędzy ul. Towarową i ul. 1-go
Maja w nawiązaniu do wspomnianego wcześniej w dyskusji
projektowanego tunelu pod torami PKP (projekt będzie kosztować
gminę 8 mln złotych).
Ciekawym - chociaż krótkim - punktem dzisiejszej
konferencji była prezentacja projektu ”Specjalny pociąg do
Sandomierza” - w dziesiątą rocznicę wizyty Jana Pawła II w tym
mieście - przygotowanego przez Polskie Towarzystwo
Turystyczno-Krajoznawcze Oddział Międzyszkolny w
Starachowicach.
W dyskusji po zakończeniu wystąpień prym wiódł
(i tu chyba bez zbytniego zaskoczenia) poseł Przemysław
Gosiewski, który skrytykował założenia modernizacji
przedstawione na konferencji i podkreślił, że sensowna i
racjonalna jest tylko gruntowna przebudowa linii kolejowej nr
8 na odcinku Radom - Kielce.
Zaznaczył, że zapoznał się dokładnie z
argumentacją Ministerstwa Infrastruktury,
ale nie widzi
konieczności odchodzenia od pierwotnych planów dot. przebudowy
linii DK 8, a i oszczędności
wynikające z ograniczenia zakresu remontu nie są takie jak
przedstawiono na konferencji.
Po zakończeniu części oficjalnej konferencji -
zorganizowano krótki briefing dla mediów.
Galeria
zdjęć