Sprawozdanie z KNT ”40 – Lecie CMK. Karty historii. Innowacyjność” w Podzamczu Chęcińskim.

 

W dniach 16 i 17 października 2014 r. odbyła się Konferencja Naukowo-Techniczna ”40 – Lecie CMK. Karty historii. Innowacyjność” w Podzamczu Chęcińskim.

Konferencja została zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP Oddział w Kielcach przy współudziale firmy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o. o.

Partnerami w organizowaniu konferencji byli:

·        PKP PLK S.A. Zakład linii Kolejowych w Kielcach,

·        PKP PLK S.A. Zakład linii Kolejowych w Skarżysku-Kamiennej,

·        PKP Energetyka S.A. Oddział w Warszawie- Usługi Zakład Świętokrzyski.

Patronat Honorowy konferencji sprawowali:

·        Prezes PKP PLK S.A.- Remigiusz Paszkiewicz

·        Prezes PKP S.A.- Jakub Karnowski

·        Wojewoda Świętokrzyski – Bożentyna Pałka-Koruba

·        Marszałek Województwa Świętokrzyskiego- Adam Jarubas

·        Prezydent Miasta Kielce- Wojciech Lubawski

·        Prezes SITK RP – Janusz Dyduch

Patronat Naukowy konferencji sprawowali:

·        Rektor Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu –prof. dr .hab. inż. Zbigniew Łukasik.

·        Rektor Politechniki Świętokrzyskiej - prof. dr .hab. inż. Stanisław Adamczak,

·        Rektor Politechniki Krakowskiej - prof. dr .hab. inż. Włodzimierz Czyczuła.

 

Przewodniczącym Rady Programowej Konferencji był dr. inż. Andrzej Gołaszewski a jej członkami:

·        prof. dr. hab. inż. Henryk Bałuch

·        prof. dr .hab. inż. Tadeusz Basiewicz

·        mgr inż. Tadeusz Augustowski

·        mgr inż. Józefa Majerczak

 

 Komitetowi Organizacyjnemu konferencji przewodniczył  Wojciech Rybak Prezes SITK RP Oddział Kielce. W prace komitetu byli zaangażowani członkowie Zarządu i pracownicy SITK RP Oddział Kielce oraz pracownicy zakładów – partnerów konferencji. Koleżanki i koledzy realizujący prace to Krzysztof Piłat, Teresa Cyzowska, Józefa Sobczyńska-Stefańska, Adam Młodawski, Eugeniusz Pokrzepa, Henryk Kapłański, Edward Kowalik, Andrzej Góźdź.

W Sekretariacie konferencji działały: Lucyna Rybak, Monika Chwastowska.

Obsługę informatyczną konferencji sprawował Adam Chwastowski.

 

W konferencji wzięło udział 110 osób. Uczestnicy konferencji to przedstawiciele instytucji naukowych, pracownicy zakładów kolejowych, przedstawiciele firm wykonawczych realizujących zadania inwestycyjne w przeszłości i obecnie na CMK, członkowie SITK RP.

 

Celem tej konferencji było przypomnienie dokonań dotyczących Centralnej Magistrali Kolejowej oraz podkreślenie jej znaczenia dla rozwoju kolei w Polsce . CMK jest istotnym i niepodważalnym osiągnięciem technicznym , świadczącym o dokonaniach Polskich Naukowców, Inżynierów, Projektantów, Wykonawców robót i zarządców infrastruktury kolejowej.

Za tymi dokonaniami byli konkretni ludzie. Dokumentowanie ich osiągnięć jest naszym obowiązkiem.

Złożoność inwestycji kolejowych pokazuje ich wyjątkowość.

 

Od otwarcia konferencji aż do jej zakończenia pieczę nad jej przebiegiem sprawował Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego – Wojciech Rybak.

 

Wygłoszono 12 referatów, wyświetlono jeden film archiwalny o historii planowania, projektowania i budowy Centralnej Magistrali Kolejowej. Materiały konferencyjne zostały przekazane uczestnikom w formie zapisu elektronicznego na USB.

Konferencja odbyła się w Regionalnym Centrum Naukowo –Technologicznym, w skład którego wchodzi Centrum Nauki Leonarda Da Vinci. Patron Centrum Nauki to człowiek czynu, budowniczy, inżynier, projektant, humanista, malarz, Twórca. Myśliciel. Człowiek Renesansu. Miejsce konferencji stworzyło klimat i atmosferę dla dobrych i owocnych dyskusji.

 

2-dniowa konferencja obejmowała trzy sesje:

 

Sesja I – Karty historii.

 

Prowadzenie sesji: dr. inż. Andrzej Gołaszewski.

1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.- Józefa Majerczak

2. Z kart historii Centralnej Magistrali Kolejowej – Tadeusz Augustowski.

3. CMK – pierwsza w Europie i w Polsce linia kolejowa dużych prędkości – Zbigniew Szafrański.

4. Film o Centralnej Magistrali Kolejowej – Adam Kłosowski.

5. Anegdotycznie o przesłankach budowy CMK – Marian Droździel.

6. Trasowanie i projektowanie CMK – Bogumił Mądry.

 

Sesja II – Innowacyjność.

 

Prowadzenie sesji: dr .inż. Andrzej Krzyszkowski

1. Wybrane rozwiązania techniczne i konstrukcyjne w zakresie rozjazdów kolejowych zastosowanych na CMK – Dariusz Korab.

2. Nowoczesne technologie dla linii CMK – wybrane doświadczenia –Mariusz Buława.

3. Urządzenia sterowania ruchem kolejowym stosowane na linii CMK - Mirosław Czarny, Jerzy Jakimowicz.

4. Organizacja i centralizacja sterowania i zarządzania ruchem kolejowym na liniach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Tomasz Drobysz.

5. Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym na linii CMK na przykładzie systemu ETCS - Karol Gruszka.

6. Zasilanie sieci trakcyjnej kolei dużych prędkości na przykładzie CMK . Jak było. Jak jest – Rafał Wyka.

7. CMK wymagania środowiskowe lata siedemdziesiąte i obecne. - Ewa Makosz.

 

Sesja III – Perspektywy budowy dużych prędkości.

 

Prowadzący: mgr. inż. Zbigniew Szafrański

1. Perspektywa budowy Kolei Dużych Prędkości za i przeciw - Andrzej Krzyszkowski.

2. Rozwiązania techniczne i organizacyjne dla ruchu pociągów dużej prędkości – Adam Młodawski.

3. Dyskusja.

 

Obrady konferencji przebiegały w żywej atmosferze. Uczestnicy budowy CMK oraz konferencji gwarantowali rzeczową i owocną dyskusję. Szczególnej ocenie poddano perspektywę budowy i rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce. W trakcie tych rozważań okazało się, że historia i innowacyjność to nie są dwa rozbieżne kierunki. Historia projektowania i budowy CMK ukazała dalekowzroczność projektujących i innowacyjność przyjmowanych rozwiązań technicznych. Podsumowaniem prowadzonych dyskusji są wnioski zawarte w „Uchwale konferencji…”

 

 W czasie obrad konferencji pracowała komisja Uchwał i wniosków pod przewodnictwem Adama Młodawskiego, która na koniec obrad przedstawiła Uchwałę z konferencji:

 

 

 

Uchwała

 Konferencji Naukowo Technicznej„40 lecie Centralnej Magistrali Kolejowej. Karty historii. Innowacyjność”.

 

1.Centralna Magistrala Kolejowa będąca osią sieci kolejowej w Polsce na kierunku centrum – południe, powinna być kompleksowo zmodernizowana na całej długości i dostosowana do maksymalnych parametrów infrastruktury z perspektywą uruchomienia regularnych jazd pociągów z prędkością 300 km/h.

2.Projekt budowy w Polsce Kolei Dużych Prędkości powinien być konsekwentnie wdrażany zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 19 grudnia 2008 r., ponieważ tylko pociągi kursujące się z prędkościami co najmniej 250 km/h mogą stanowić konkurencję, dla dynamicznie rozwijającego się transportu samochodowego w ruchu ponad regionalnym.

3.Należy zaniechać dalszego różnicowania rozwiązań technicznych w elementach infrastruktury kolejowej, podczas dalszej modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej. Koniecznym jest wyspecyfikowanie finalnych oczekiwań zarządcy infrastruktury, dla uzyskania jak najlepszych parametrów, pozwalających realizować założenia budowlano eksploatacyjne Klei Dużych Prędkości.

4.Proponuje się Zarządowi krajowemu SITK RP przyjęcie uchwały, zobowiązującej oddziały regionalne do rozpowszechniania i kierunkowania działań na rzecz budowy w Polsce Kolei Dużych Prędkości. Każda konferencja i seminarium organizowane przez SITK powinny w swoich programach zawierać tematykę KDP. Tematy te powinien opiniować zespół ekspercki działający w ramach Komitetu Rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

5.Komitet Rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce wraz z wybranym oddziałem SITK RP, powinien przynajmniej jeden raz w roku zorganizować ogólnokrajową konferencję lub seminarium związane  z problematyką budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

6.Kielecki Oddział SITK RP zobowiązuje się do utworzenia i prowadzenia zbioru dokumentów, zdjęć, publikacji i innych materiałów dotyczących historii projektowania i budowy oraz rozwoju, utrzymania i eksploatacji Centralnej Magistrali Kolejowej. Jednocześnie zwracamy się do uczestników konferencji o udostępnianie i/lub przekazywanie materiałów dokumentujących przedsięwzięcia zrealizowane na Centralnej Magistrali Kolejowej.

Na zakończenie konferencji zostało zorganizowane zwiedzanie w Centrum Nauki im. Leonarda Da Vinci  z przewodnikiem wystawy „Świat Leonarda da Vinci” cieszące się dużym zainteresowaniem. Wcześniej wystawa była prezentowana m.in. w Tokio, Nowym Jorku i Mediolanie, ale nigdy w naszej części Europy. Wystawa ukazuje geniusz jednego z największych ludzi wszechczasów. Na wystawie uczestnicy konferencji zobaczyli m.in. modele mechanicznego lwa, machiny czasu, robota żołnierza i innych trójwymiarowych prototypów maszyn stworzonych przez wielkiego mistrza renesansu. Dzięki interaktywnym technikom można zobaczyć było wynalazki mistrza oraz zrozumieć sposób ich konstrukcji i działania. Obejrzeć można było reprodukcje jego obrazów . „Mona Lisa” i „Ostatnia Wieczerza”. Oprócz modeli wynalazków Leonardo da Vinci, w Centrum Nauki zgromadzono kilkadziesiąt interaktywnych eksponatów, dzięki którym w łatwy sposób można zrozumieć zjawiska fizyczne zachodzące w naszym otoczeniu.

 Część eksponatów znajduje się na zewnątrz. Peryskop, wir wodny, telegraf akustyczny, kołyska Newtona, czy laserowa harfa, to tylko niektóre przykłady eksponatów. Dokonania Ludzi nauki, Inżynierów, Projektantów ,Wykonawców Zadań oraz Innowacyjność w dziedzinie techniki kolejowej CMK zderzyły się z dokonaniami Geniusza Renesansu.

            Opracowała:

Józefa Sobczyńska-Stefańska

                                                                                 Przewodniczący

 Komitetu Organizacyjnego Konferencji

                                                            Wojciech Rybak

GALERIA ZDJĘĆ