Sprawozdanie
z KNT ”40 – Lecie CMK. Karty historii. Innowacyjność” w
Podzamczu Chęcińskim.
W
dniach 16 i 17 października 2014 r. odbyła się Konferencja
Naukowo-Techniczna ”40
– Lecie CMK. Karty historii. Innowacyjność” w Podzamczu
Chęcińskim.
Konferencja
została zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów
i Techników Komunikacji RP Oddział w Kielcach przy
współudziale firmy Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp.
z o. o.
Partnerami
w organizowaniu konferencji byli:
·
PKP
PLK S.A. Zakład linii Kolejowych w
Kielcach,
·
PKP
PLK S.A. Zakład linii Kolejowych w
Skarżysku-Kamiennej,
·
PKP
Energetyka S.A. Oddział w Warszawie- Usługi Zakład
Świętokrzyski.
Patronat
Honorowy konferencji sprawowali:
·
Prezes
PKP PLK S.A.- Remigiusz Paszkiewicz
·
Prezes
PKP S.A.- Jakub Karnowski
·
Wojewoda
Świętokrzyski – Bożentyna Pałka-Koruba
·
Marszałek
Województwa Świętokrzyskiego- Adam
Jarubas
·
Prezydent
Miasta Kielce- Wojciech Lubawski
·
Prezes
SITK RP – Janusz Dyduch
Patronat
Naukowy konferencji sprawowali:
·
Rektor
Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu –prof.
dr .hab. inż. Zbigniew Łukasik.
·
Rektor
Politechniki Świętokrzyskiej - prof. dr .hab. inż. Stanisław
Adamczak,
·
Rektor
Politechniki Krakowskiej - prof. dr .hab. inż. Włodzimierz
Czyczuła.
Przewodniczącym
Rady Programowej Konferencji był dr. inż. Andrzej Gołaszewski
a jej członkami:
·
prof.
dr. hab. inż. Henryk Bałuch
·
prof.
dr .hab. inż. Tadeusz Basiewicz
·
mgr
inż. Tadeusz Augustowski
·
mgr
inż. Józefa Majerczak
Komitetowi
Organizacyjnemu konferencji przewodniczył Wojciech Rybak Prezes
SITK RP Oddział
Kielce. W prace komitetu byli zaangażowani członkowie
Zarządu i pracownicy SITK RP Oddział Kielce oraz pracownicy
zakładów – partnerów konferencji. Koleżanki i koledzy
realizujący prace to Krzysztof Piłat, Teresa Cyzowska, Józefa
Sobczyńska-Stefańska, Adam Młodawski, Eugeniusz Pokrzepa,
Henryk Kapłański, Edward Kowalik, Andrzej
Góźdź.
W
Sekretariacie konferencji działały: Lucyna Rybak, Monika
Chwastowska.
Obsługę
informatyczną konferencji sprawował Adam Chwastowski.
W
konferencji wzięło udział 110 osób. Uczestnicy konferencji to
przedstawiciele instytucji naukowych, pracownicy zakładów
kolejowych, przedstawiciele firm wykonawczych realizujących
zadania inwestycyjne w przeszłości i obecnie na CMK,
członkowie SITK RP.
Celem
tej konferencji było przypomnienie dokonań dotyczących
Centralnej Magistrali Kolejowej oraz podkreślenie jej
znaczenia dla rozwoju kolei w Polsce . CMK jest istotnym i
niepodważalnym osiągnięciem technicznym , świadczącym o
dokonaniach Polskich Naukowców, Inżynierów, Projektantów,
Wykonawców robót i zarządców infrastruktury
kolejowej.
Za
tymi dokonaniami byli konkretni ludzie. Dokumentowanie ich
osiągnięć jest naszym obowiązkiem.
Złożoność
inwestycji kolejowych pokazuje ich
wyjątkowość.
Od
otwarcia konferencji aż do jej zakończenia pieczę nad jej
przebiegiem sprawował Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego
– Wojciech Rybak.
Wygłoszono
12 referatów, wyświetlono jeden film archiwalny
o historii planowania, projektowania i budowy Centralnej
Magistrali Kolejowej. Materiały konferencyjne zostały
przekazane uczestnikom w formie zapisu elektronicznego na
USB.
Konferencja
odbyła się w Regionalnym Centrum Naukowo –Technologicznym, w
skład którego wchodzi Centrum Nauki Leonarda Da Vinci. Patron
Centrum Nauki to człowiek czynu, budowniczy, inżynier,
projektant, humanista, malarz, Twórca. Myśliciel. Człowiek
Renesansu. Miejsce konferencji stworzyło klimat i atmosferę
dla dobrych i owocnych dyskusji.
2-dniowa
konferencja obejmowała trzy sesje:
Sesja
I – Karty historii.
Prowadzenie
sesji: dr. inż. Andrzej Gołaszewski.
1.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.- Józefa
Majerczak
2.
Z kart historii Centralnej Magistrali Kolejowej – Tadeusz
Augustowski.
3.
CMK – pierwsza w Europie i w Polsce linia kolejowa dużych
prędkości – Zbigniew Szafrański.
4.
Film o Centralnej Magistrali Kolejowej – Adam
Kłosowski.
5.
Anegdotycznie o przesłankach budowy
CMK – Marian Droździel.
6.
Trasowanie i projektowanie CMK – Bogumił
Mądry.
Sesja
II – Innowacyjność.
Prowadzenie
sesji: dr .inż. Andrzej Krzyszkowski
1.
Wybrane
rozwiązania techniczne i konstrukcyjne w zakresie rozjazdów
kolejowych zastosowanych na CMK – Dariusz
Korab.
2.
Nowoczesne technologie dla linii CMK – wybrane doświadczenia
–Mariusz Buława.
3.
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym stosowane na linii CMK
- Mirosław Czarny, Jerzy Jakimowicz.
4.
Organizacja i centralizacja sterowania i zarządzania ruchem
kolejowym na liniach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Tomasz
Drobysz.
5.
Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym na linii CMK na
przykładzie systemu ETCS - Karol
Gruszka.
6.
Zasilanie sieci trakcyjnej kolei dużych prędkości na
przykładzie CMK . Jak było. Jak jest – Rafał
Wyka.
7.
CMK wymagania środowiskowe lata siedemdziesiąte i obecne. -
Ewa Makosz.
Sesja
III – Perspektywy budowy dużych
prędkości.
Prowadzący:
mgr. inż. Zbigniew Szafrański
1.
Perspektywa budowy Kolei Dużych Prędkości za i przeciw -
Andrzej Krzyszkowski.
2.
Rozwiązania techniczne i organizacyjne dla ruchu pociągów
dużej prędkości – Adam Młodawski.
3.
Dyskusja.
Obrady
konferencji przebiegały w żywej atmosferze. Uczestnicy budowy
CMK oraz konferencji gwarantowali rzeczową i owocną dyskusję.
Szczególnej ocenie poddano perspektywę budowy i rozwoju kolei
dużych prędkości w Polsce. W trakcie tych rozważań okazało
się, że historia i innowacyjność to nie są dwa rozbieżne
kierunki. Historia projektowania i budowy CMK ukazała
dalekowzroczność projektujących i innowacyjność przyjmowanych
rozwiązań technicznych. Podsumowaniem prowadzonych dyskusji są
wnioski zawarte w „Uchwale konferencji…”
W czasie obrad
konferencji pracowała komisja Uchwał i wniosków pod
przewodnictwem Adama Młodawskiego, która na koniec obrad
przedstawiła Uchwałę z konferencji:
Uchwała
Konferencji Naukowo
Technicznej„40 lecie Centralnej Magistrali Kolejowej. Karty
historii. Innowacyjność”.
1.Centralna
Magistrala Kolejowa będąca osią sieci kolejowej w Polsce na
kierunku centrum – południe, powinna być kompleksowo
zmodernizowana na całej długości i dostosowana do maksymalnych
parametrów infrastruktury z perspektywą uruchomienia
regularnych jazd pociągów z prędkością 300 km/h.
2.Projekt
budowy w Polsce Kolei Dużych Prędkości powinien być
konsekwentnie wdrażany zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 19
grudnia 2008 r., ponieważ tylko pociągi kursujące się z
prędkościami co najmniej 250 km/h mogą stanowić konkurencję,
dla dynamicznie rozwijającego się transportu samochodowego w
ruchu ponad regionalnym.
3.Należy
zaniechać dalszego różnicowania rozwiązań technicznych w
elementach infrastruktury kolejowej, podczas dalszej
modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej. Koniecznym jest
wyspecyfikowanie finalnych oczekiwań zarządcy infrastruktury,
dla uzyskania jak najlepszych parametrów, pozwalających
realizować założenia budowlano eksploatacyjne Klei Dużych
Prędkości.
4.Proponuje
się Zarządowi krajowemu SITK RP przyjęcie uchwały,
zobowiązującej oddziały regionalne do rozpowszechniania i
kierunkowania działań na rzecz budowy w Polsce Kolei Dużych
Prędkości. Każda konferencja i seminarium organizowane przez
SITK powinny w swoich programach zawierać tematykę KDP. Tematy
te powinien opiniować zespół ekspercki działający w ramach
Komitetu Rozwoju Kolei Dużych Prędkości w
Polsce.
5.Komitet
Rozwoju Kolei Dużych Prędkości w Polsce wraz z wybranym
oddziałem SITK RP, powinien przynajmniej jeden raz w roku
zorganizować ogólnokrajową konferencję lub seminarium
związane z
problematyką budowy Kolei Dużych Prędkości w
Polsce.
6.Kielecki
Oddział SITK RP zobowiązuje się do utworzenia i prowadzenia
zbioru dokumentów, zdjęć, publikacji i innych materiałów
dotyczących historii projektowania i budowy oraz rozwoju,
utrzymania i eksploatacji Centralnej Magistrali Kolejowej.
Jednocześnie zwracamy się do uczestników konferencji o
udostępnianie i/lub przekazywanie materiałów dokumentujących
przedsięwzięcia zrealizowane na Centralnej Magistrali
Kolejowej.
Na
zakończenie konferencji zostało zorganizowane zwiedzanie w
Centrum Nauki im. Leonarda Da Vinci z przewodnikiem wystawy
„Świat Leonarda da Vinci” cieszące się dużym zainteresowaniem.
Wcześniej wystawa była prezentowana m.in. w Tokio, Nowym Jorku
i Mediolanie, ale nigdy w naszej części Europy. Wystawa
ukazuje geniusz jednego z największych ludzi wszechczasów. Na
wystawie uczestnicy konferencji zobaczyli m.in. modele
mechanicznego lwa, machiny czasu, robota żołnierza i innych
trójwymiarowych prototypów maszyn stworzonych przez wielkiego
mistrza renesansu. Dzięki interaktywnym technikom można
zobaczyć było wynalazki mistrza oraz zrozumieć sposób ich
konstrukcji i działania. Obejrzeć można było reprodukcje jego
obrazów . „Mona Lisa” i „Ostatnia Wieczerza”. Oprócz modeli
wynalazków Leonardo da Vinci, w Centrum Nauki zgromadzono
kilkadziesiąt interaktywnych eksponatów, dzięki którym w łatwy
sposób można zrozumieć zjawiska fizyczne zachodzące w naszym
otoczeniu.
Część eksponatów
znajduje się na zewnątrz. Peryskop, wir wodny, telegraf
akustyczny, kołyska Newtona, czy laserowa harfa, to tylko
niektóre przykłady eksponatów. Dokonania Ludzi nauki,
Inżynierów, Projektantów ,Wykonawców Zadań oraz Innowacyjność
w dziedzinie techniki kolejowej CMK zderzyły się z dokonaniami
Geniusza Renesansu.
Opracowała:
Józefa
Sobczyńska-Stefańska
Przewodniczący
Komitetu
Organizacyjnego Konferencji
Wojciech Rybak
GALERIA ZDJĘĆ