W dniach 8-10 maja w
Cedzynie k. Kielc odbyła się zorganizowana przez kielecki i
łódzki oddział Stowarzyszenia Inżynierów i Techników
Komunikacji RP Konferencja Naukowo –
Techniczna ”Transport kolejowy i ochrona środowiska.”
Partnerami w organizacji
konferencji była Krajowa Sekcja Kolejowa, Centrum
Naukowo-Techniczne Kolejnictwa oraz Instytut Pojazdów
Szynowych w Poznaniu.
Patronat nad seminarium
objął Minister Infrastruktury, Urząd Transportu Kolejowego
oraz PKP PLK S.A. i PKP Przewozy Regionalne.
Konferencja miała na celu
zapoznanie uczestników z nowym stanem prawnym, jaki istnieje
lub wejdzie w życie w najbliższym czasie w zakresie ochrony
środowiska. Ponadto zaprezentowane zostały także środki
techniczne jakie mogą być wykorzystane dla spełnienia
rosnących wymagań jakie stawiane są transportowi w zakresie
ograniczania hałasu, emisji zanieczyszczeń czy ochrony fauny i
flory. Poszczególne zagadnienia zostały omówione przez
specjalistów z różnych branż z całej Polski podczas pięciu
sesji tematycznych.
Pierwsza sesja
dotyczyła wymagań prawnych w zakresie ochrony środowiska.
Zaprezentowane w niej referaty poruszały kwestie systemów
monitorowania środowiska, wymagań w zakresie emisji hałasu
przez tabor kolejowy, regulacji prawnych w zakresie
ograniczania emisji spalin, problemów związanych z realizacją
inwestycji w kontekście programu NATURA 2000.
Tematyka drugiej sesji
skupiona była wokół aspektów ekologicznych w budowie i
modernizacji linii kolejowych. Przedstawione zostały m.in.
wymagania prawne dla procesu inwestycyjnego oraz niektóre
nowoczesne rozwiązania techniczne służące obniżeniu
negatywnego oddziaływania na środowisko.
Prezentowane referaty w
sesji trzeciej omawiały proekologiczne zalety transportu
kolejowego.
Przedmiotem uwagi sesji
czwartej i piątej były środki i programy ograniczenia
oddziaływania transportu kolejowego na środowisko.
Przedstawiono sposoby badania i przeciwdziałania emitowanym
przez kolej drgań, hałasu i spalin oraz kwestie wymagań
prawnych w tym zakresie. Poruszono również problem utylizacji
materiałów szkodliwych.
W trakcie konferencji
zostało zatem przedstawione szerokie spektrum zagadnień
począwszy od omówienia obecnego systemu prawnego w zakresie
budowy i eksploatacji linii kolejowych i taboru kolejowego,
ekologicznych i ekonomicznych uwarunkowań przedsięwzięć
modernizacyjnych po zagadnienia w zakresie ekologii i ochrony
zdrowia.
Patronat prasowy nad
konferencją został objęty przez czasopismo Technika Transportu
Szynowego, Transport Miejski i Regionalny oraz Przegląd
Komunikacyjny.
Pełna lista referatów wraz
z prezentacjami jest dostępna na stronie
www.lodz-sitk.org.pl
Opracowała:
Sabina Puławska
Fot .1. W
konferencji wzięlo udział ponad 80 uczestników.
Fot. 2.
Profesor Jan Adamczyk z Akademii Górniczo-Hutniczej prezentuje
nowoczesne rozwiązania z zakresu wibroakustyki.